Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3
Sammanfattning
Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en
matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i
denna bok. I dagsläget finns ingen statlig granskning av läromedel och det är därför upp till den enskilda läraren
att kvalitetssäkra de läromedel som används i undervisningen.
Utifrån ovanstående är vårt syfte att undersöka hur elever ges möjlighet att utveckla sin huvudräkning inom
addition och subtraktion genom användandet av ett och samma läromedel under sin lågstadietid.
I relation till vårt övergripande syfte har vi utarbetat två övergripande frågor: Vilken typ av additions- och
subtraktionsuppgifter förekommer i Prima Matematiks elevbok? Vilka huvudräkningsstrategier för att lösa
additions- och subtraktionsuppgifter presenteras i Prima Matematiks lärarhandledning?
Vår metod har varit en läromedelsanalys av elevböckerna och lärarhandledningarna för läromedlet Prima
Matematik årskurs 1-3. För att analysera vilka uppgiftstyper eleverna får arbeta med i elevböckerna har vi
utvecklat ett analysverktyg som riktar sig till dessa. Lärarhandledningen analyseras utifrån vilka
beräkningsstrategier som behandlas i denna. Beräkningsstrategier och uppgiftstyper är knutna till varandra så
elevbok och lärarhandledning kan inte stå utan den andre.
Resultatet av vår analys av elevboken visar vilka uppgiftstyper som eleverna får arbeta mycket med och vilka
som inte ges utrymme.I analysresultatet av lärarhandledningen redovisas vilka additions- och
subtraktionsstrategier som tas upp. Vidare i vår diskussion knyter vi dessa delar till rådande styrdokument och
matematiklärarprofessionen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Helander, Patrik
Määttä, Malin
Lundström Kihlén, Maja
Nyckelord
Matematik
läromedel
analys
addition
subtraktio
Språk
sv