• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Huvudräkning inom addition och subtraktion – en analys av ett läromedel i årskurs 1-3

Sammanfattning
Forskning visar att svensk matematikundervisning i de allra flesta fall vilar på ett läromedel i form av en matematikbok. Hur elever utvecklar sitt matematiska kunnande är således beroende av vad som behandlas i denna bok. I dagsläget finns ingen statlig granskning av läromedel och det är därför upp till den enskilda läraren att kvalitetssäkra de läromedel som används i undervisningen. Utifrån ovanstående är vårt syfte att undersöka hur elever ges möjlighet att utveckla sin huvudräkning inom addition och subtraktion genom användandet av ett och samma läromedel under sin lågstadietid. I relation till vårt övergripande syfte har vi utarbetat två övergripande frågor: Vilken typ av additions- och subtraktionsuppgifter förekommer i Prima Matematiks elevbok? Vilka huvudräkningsstrategier för att lösa additions- och subtraktionsuppgifter presenteras i Prima Matematiks lärarhandledning? Vår metod har varit en läromedelsanalys av elevböckerna och lärarhandledningarna för läromedlet Prima Matematik årskurs 1-3. För att analysera vilka uppgiftstyper eleverna får arbeta med i elevböckerna har vi utvecklat ett analysverktyg som riktar sig till dessa. Lärarhandledningen analyseras utifrån vilka beräkningsstrategier som behandlas i denna. Beräkningsstrategier och uppgiftstyper är knutna till varandra så elevbok och lärarhandledning kan inte stå utan den andre. Resultatet av vår analys av elevboken visar vilka uppgiftstyper som eleverna får arbeta mycket med och vilka som inte ges utrymme.I analysresultatet av lärarhandledningen redovisas vilka additions- och subtraktionsstrategier som tas upp. Vidare i vår diskussion knyter vi dessa delar till rådande styrdokument och matematiklärarprofessionen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37638
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37638_1.pdf (1.028Mb)
Datum
2014
Författare
Helander, Patrik
Määttä, Malin
Lundström Kihlén, Maja
Nyckelord
Matematik
läromedel
analys
addition
subtraktio
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV