• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Personligt uttryck" Hur påverkas instrumentlärares undervisning och bedömning av hur de definierar begreppet personligt uttryck?

Sammanfattning
Abstract Syftet med vår undersökning har varit att få en djupare förståelse för vad begreppet personligt uttryck innebär i undervisning och bedömning i kursen instrument eller sång. Det har också varit att undersöka hur lärare kommunicerar med varandra och elever kring begreppet. Vi utgick från frågeställningen: Hur påverkas instrumentlärares undervisning och bedömning av hur de definierar begreppet personligt uttryck? Vi har sammanställt litteratur och tidigare forskning som berör ämnet. Vi har också samlat empiri genom att göra kvalitativa forskningsintervjuer med sex verksamma instrument eller sånglärare och en person som var med och tog fram ämnesplanen för musik på gymnasiet. Skolverket har inte definierat begreppet personligt uttryck. Enligt respondenten som var med och tog fram ämnesplanen för musik på gymnasiet förväntas lärare veta hur man tolkar den här typen av begrepp. Han säger också att lärare förväntas diskutera kunskapskravens begrepp med varandra. Vårt resultat visar att den undersökta gruppen lärare inte i någon större utsträckning diskuterar personligt uttryck i kollegiet eller med eleven. Vårt resultat visar också att det finns ett samband mellan lärarnas undervisningsmetoder och hur de definierar begreppet. Det finns också skillnader i hur våra respondenter väger in personligt uttryck i bedömning av elever i instrument eller sång kursen. Vi har utifrån vår undersökning sett vad bristande yrkesspråk kan få för konsekvenser för elevers förutsättningar att utvecklas. Den otydliga definitionen av personligt uttryck tenderar också bli ett hinder för en likvärdig bedömning. Med den här undersökningen vill vi belysa vikten av att utveckla ett yrkesspråk och vidga instrument eller sånglärares perspektiv kring begreppet personligt uttryck.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37639
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37639_1.pdf (586.9Kb)
Datum
2014
Författare
Dahl, Kristoffer
Eksmo, Carl
Nyckelord
Personligt uttryck
bedömning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV