• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förmedling eller vägledning? En studie av instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssätt

Sammanfattning
Detta arbete är en undersökning om instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssätt. Tidigare forskning visar att instrumentallärare främst använder sig av en förmedlande undervisning, där eleven är relativt passiv, vilket kan, med utgångspunkt i teorier, vara ett problem eftersom det skulle kunna utgöra ett hinder för skapandet av självgående elever. Syftet har därmed varit att ta reda på hur lärare idag arbetar, om det skiljer sig från den tidigare forskningen och om det går att utvinna några nya lärdomar från detta. Genom observation samt intervju med fyra lärare har tendenser analyserats och resultatet innebar främst att de lärare som här undersökts skiljer sig från de i tidigare forskning, genom att de använder andra pedagogiska tillvägagångssätt där eleven är mer aktiv vilket både de och den teoretiska anknytningen menar bidrar till skapandet av självgående elever. Resultaten visar även att dessa andra tillvägagångssätt ibland blandas med de gamla vilket gör att effekten av den ena tar ut den andra. Det undersökningen visar för läraryrket, och då främst instrumentalläraryrket, är både att de olika pedagogiska tillvägagångssätten har sina respektive starka och svaga sidor och att de tillsammans kan vara problematiska för varandra samt att valet av undervisningens innehåll påverkar både valen av tillvägagångssätt och elevers möjligheter till lärande. Därav bör en analys av val av tillvägagångssätt samt en analys av det didaktiska innehållet på ett eller annat sätt ligga som en grund för instrumentallärares undervisning. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37642
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37642_1.pdf (514.0Kb)
Datum
2014
Författare
Fock, Jonatan
Seidl, William
Nyckelord
Instrumentallärare
instrumentalundervisning
peda
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV