Visa enkel post

dc.contributor.authorFock, Jonatansv
dc.contributor.authorSeidl, Williamsv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:41Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37642
dc.description.abstractDetta arbete är en undersökning om instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssätt. Tidigare forskning visar att instrumentallärare främst använder sig av en förmedlande undervisning, där eleven är relativt passiv, vilket kan, med utgångspunkt i teorier, vara ett problem eftersom det skulle kunna utgöra ett hinder för skapandet av självgående elever. Syftet har därmed varit att ta reda på hur lärare idag arbetar, om det skiljer sig från den tidigare forskningen och om det går att utvinna några nya lärdomar från detta. Genom observation samt intervju med fyra lärare har tendenser analyserats och resultatet innebar främst att de lärare som här undersökts skiljer sig från de i tidigare forskning, genom att de använder andra pedagogiska tillvägagångssätt där eleven är mer aktiv vilket både de och den teoretiska anknytningen menar bidrar till skapandet av självgående elever. Resultaten visar även att dessa andra tillvägagångssätt ibland blandas med de gamla vilket gör att effekten av den ena tar ut den andra. Det undersökningen visar för läraryrket, och då främst instrumentalläraryrket, är både att de olika pedagogiska tillvägagångssätten har sina respektive starka och svaga sidor och att de tillsammans kan vara problematiska för varandra samt att valet av undervisningens innehåll påverkar både valen av tillvägagångssätt och elevers möjligheter till lärande. Därav bör en analys av val av tillvägagångssätt samt en analys av det didaktiska innehållet på ett eller annat sätt ligga som en grund för instrumentallärares undervisning. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInstrumentalläraresv
dc.subjectinstrumentalundervisningsv
dc.subjectpedasv
dc.titleFörmedling eller vägledning? En studie av instrumentallärares pedagogiska tillvägagångssättsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post