dc.description.abstract | Detta arbete syftar till att ta reda på om Geocaching som aktivitet i skolan kan hjälpa elever i
låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen som finns angivna i
Läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 011 (LGR11). Då Geocaching
kombinerar både utomhusdidaktik med teknik vill författaren i uppsatsen undersöka om denna
aktivitet kan främja lärandet kring dessa lärandemål. Geocaching som aktivitet har funnits
sedan 000 när president Clinton gjorde så att GPS kunde användas av allmänheten i USA.
Då Geocaching är en aktivitet som inkluderar många moment och sker i ett socialt samspel
samt i samband med olika artefakter går det hand i hand med det sociokulturella lärandet.
Resultatet för syftet har tagits reda på genom en enkätstudie med tio lärare som använder
Geocaching i sin undervisning. Utöver detta, för att få fram lite mer utvecklade åsikter, har
djupintervjuer med två av lärarna som medverkar i enkäten skett. Alla lärare är utvalda
självselekterat genom olika Geocachinggrupper.
Analysen av resultatet visar att lärarna ser Geocaching som en gynnsam arbetsform att
använda sig av i sin undervisning. Det är även lärarnas uppfattning att eleverna lär sig av
arbetsformen samt att dessa uppskattar Geocaching i skolan. Lärarnas användningsområden
av Geocaching kan delas in i fyra kategorier; Förståelse av växling mellan abstrakt och
konkret, Elevernas motivation och intresse, Närmiljö och världen som mål samt Rörelse i
kombination med inlärning. | sv |