• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Geocaching för att nå lärandemålen inom So-ämnen

Sammanfattning
Detta arbete syftar till att ta reda på om Geocaching som aktivitet i skolan kan hjälpa elever i låg- och mellanstadiet att uppnå kunskapskraven för So-ämnen som finns angivna i Läroplanen för grundskola, förskoleklass och fritidshemmet 011 (LGR11). Då Geocaching kombinerar både utomhusdidaktik med teknik vill författaren i uppsatsen undersöka om denna aktivitet kan främja lärandet kring dessa lärandemål. Geocaching som aktivitet har funnits sedan 000 när president Clinton gjorde så att GPS kunde användas av allmänheten i USA. Då Geocaching är en aktivitet som inkluderar många moment och sker i ett socialt samspel samt i samband med olika artefakter går det hand i hand med det sociokulturella lärandet. Resultatet för syftet har tagits reda på genom en enkätstudie med tio lärare som använder Geocaching i sin undervisning. Utöver detta, för att få fram lite mer utvecklade åsikter, har djupintervjuer med två av lärarna som medverkar i enkäten skett. Alla lärare är utvalda självselekterat genom olika Geocachinggrupper. Analysen av resultatet visar att lärarna ser Geocaching som en gynnsam arbetsform att använda sig av i sin undervisning. Det är även lärarnas uppfattning att eleverna lär sig av arbetsformen samt att dessa uppskattar Geocaching i skolan. Lärarnas användningsområden av Geocaching kan delas in i fyra kategorier; Förståelse av växling mellan abstrakt och konkret, Elevernas motivation och intresse, Närmiljö och världen som mål samt Rörelse i kombination med inlärning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37643
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37643_1.pdf (249.5Kb)
Datum
2014
Författare
Ring, Hannah
Nyckelord
Geocaching
So
Digitala verktyg
utomhuspedagogik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV