• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är så man gör” – en undersökning i hur lärares normerande uttryck påverkar elevers lärprocesser

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers lärprocesser påverkas när lärare använder normerande uttryck som generaliserar ett beteende som ett allmängiltigt tillvägagångssätt. Intentionen med arbetet är att medvetandegöra problematiken utifrån ett lärarprofessionsperspektiv samt att finna metoder för att undvika och hantera användandet av normerande uttryck för hur elever skall agera. Metoden och materialet som används för att besvara frågeställningen är sprungen ur det konstnärliga gestaltningsarbete som föranledde denna uppsats. Detta har även använts som ett redskap för att lokalisera den didaktiska problemformuleringen. Sociologins övergripande teoribildningar, det sociokulturella perspektivet på lärande samt normkritisk pedagogik är de teoretiska perspektiv som arbetet tar avstamp i. Arbetet diskuterar hur normerande verbala uttryck kan vara skadliga för elevers lärprocesser och ger sedan förslag på möjliga metoder för att undvika och hantera användandet av desamma ges. Språket och orden lyfts bland annat som både bov och lösning på problemet. Vad jag har kunnat utröna har ingen via gestaltningsmetoden tidigare undersökt normerande verbala uttrycks påverkan på elevers (estetiska)lärprocesser och därur kan en skönja detta arbetes bidrag och relevans både för min kommande lärarroll samt yrket i vidare mening.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37645
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37645_1.pdf (12.48Mb)
Date
2014
Author
Karlsson, Elin
Keywords
Lärprocess
språk
norm
reflektion
metaperspekti
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV