”Det är så man gör” – en undersökning i hur lärares normerande uttryck påverkar elevers lärprocesser
Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers lärprocesser
påverkas när lärare använder normerande uttryck som generaliserar ett beteende som ett
allmängiltigt tillvägagångssätt. Intentionen med arbetet är att medvetandegöra problematiken
utifrån ett lärarprofessionsperspektiv samt att finna metoder för att undvika och hantera
användandet av normerande uttryck för hur elever skall agera. Metoden och materialet som
används för att besvara frågeställningen är sprungen ur det konstnärliga gestaltningsarbete
som föranledde denna uppsats. Detta har även använts som ett redskap för att lokalisera den
didaktiska problemformuleringen. Sociologins övergripande teoribildningar, det
sociokulturella perspektivet på lärande samt normkritisk pedagogik är de teoretiska perspektiv
som arbetet tar avstamp i. Arbetet diskuterar hur normerande verbala uttryck kan vara
skadliga för elevers lärprocesser och ger sedan förslag på möjliga metoder för att undvika och
hantera användandet av desamma ges. Språket och orden lyfts bland annat som både bov och
lösning på problemet. Vad jag har kunnat utröna har ingen via gestaltningsmetoden tidigare
undersökt normerande verbala uttrycks påverkan på elevers (estetiska)lärprocesser och därur
kan en skönja detta arbetes bidrag och relevans både för min kommande lärarroll samt yrket i
vidare mening.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Karlsson, Elin
Keywords
Lärprocess
språk
norm
reflektion
metaperspekti
Language
sv