• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är så man gör” – en undersökning i hur lärares normerande uttryck påverkar elevers lärprocesser

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur elevers lärprocesser påverkas när lärare använder normerande uttryck som generaliserar ett beteende som ett allmängiltigt tillvägagångssätt. Intentionen med arbetet är att medvetandegöra problematiken utifrån ett lärarprofessionsperspektiv samt att finna metoder för att undvika och hantera användandet av normerande uttryck för hur elever skall agera. Metoden och materialet som används för att besvara frågeställningen är sprungen ur det konstnärliga gestaltningsarbete som föranledde denna uppsats. Detta har även använts som ett redskap för att lokalisera den didaktiska problemformuleringen. Sociologins övergripande teoribildningar, det sociokulturella perspektivet på lärande samt normkritisk pedagogik är de teoretiska perspektiv som arbetet tar avstamp i. Arbetet diskuterar hur normerande verbala uttryck kan vara skadliga för elevers lärprocesser och ger sedan förslag på möjliga metoder för att undvika och hantera användandet av desamma ges. Språket och orden lyfts bland annat som både bov och lösning på problemet. Vad jag har kunnat utröna har ingen via gestaltningsmetoden tidigare undersökt normerande verbala uttrycks påverkan på elevers (estetiska)lärprocesser och därur kan en skönja detta arbetes bidrag och relevans både för min kommande lärarroll samt yrket i vidare mening.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37645
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37645_1.pdf (12.48Mb)
Datum
2014
Författare
Karlsson, Elin
Nyckelord
Lärprocess
språk
norm
reflektion
metaperspekti
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV