Show simple item record

dc.contributor.authorWier, Karinsv
dc.contributor.authorCarlsson, Annasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:42Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:42Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37650
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna studie är att tydliggöra hur olika sångpedagoger kommunicerar sin kunskap kring röstapparaten och sångteknik med syfte att eleven ska förstå. Vi har använt oss av följande frågeställningar: •Vilken anatomisk och fysiologisk röstkunskap har sångpedagogerna? •Hur använder sångpedagogerna sig av sin röstanatomiska och röstfysiologiska kunskap när de bedriver undervisning? •På vilka pedagogiska och erfarenhetsmässiga grunder formulerar sångpedagogerna sitt språk? Genom samtalsintervjuer med sex sångpedagoger på olika utbildningsnivåer har vi kartlagt hur de kommunicerar kring röstfysiologi med sina elever. För att kunna analysera den information som framkommit under samtalsintervjuerna har vi använt oss av bakgrundslitteratur rörande röstorganet i stort. Vi har också redogjort för ett antal olika sångtekniska skolor för att få en tydlig bild av de begrepp sångpedagogerna använder sig av i sin undervisning. Analysen utgår också från den tidigare forskning som presenteras. Den tidigare forskningen berör de aspekter sångpedagogerna behöver ta hänsyn till i undervisningen. Resultatet av vår undersökning visar att sångpedagogernas val av hur mycket de ska undervisa i röstanatomi påverkas av olika faktorer. Dessa faktorer är: vilka styrdokument de följer, vilken utvecklingsnivå eleverna befinner sig på, elevens individuella förutsättningar, sångpedagogernas anatomiska kunskaper samt sångpedagogernas egen erfarenhet av sångundervisning. Dessa faktorer gör att de berör ämnet i större eller mindre utsträckning. Sångpedagogernas val av pedagogiska verktyg baseras i hög grad på vilken elev de undervisar. De huvudsakliga anledningarna till att sångpedagogerna undervisar som de gör är att eleverna ska bli självständiga i arbetet med sin egen röst samt de styrdokument som finns på de institutioner där de är verksamma. Vi vill med denna uppsats belysa en aspekt i sångundervisning som enligt vår mening tidigare inte tagits upp till reflektion eller diskussion. Detta är relevant för verksamma sångpedagoger. ! "!sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSångundervisningsv
dc.subjectsångtekniksv
dc.subjectröstanatomisv
dc.subjectkvalitasv
dc.title”Känn att du är en blomsterknopp på en äng” - en kvalitativ studie om hur sångpedagoger talar om rösten som instrumentsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record