• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aspekter kring empatiska robotar i klassrummet – ur ett lärar- och lärarstudentperspektiv

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka lärares och blivande lärares inställning till ett tekniskt hjälpmedel med mänskliga karaktärsdrag. Vi är intresserade av att ta reda på hur lärare ser på och förhåller sig till att arbeta med en empatisk robot i klassrummet. Vi är också intresserade av vad lärare ser för för- och nackdelar med att arbeta med en empatisk robot. Vi har valt ett kvalitativt tillvägagångssätt och använt oss av fokusgrupper för att på så sätt samla in material till studien. Fokusgrupperna har ljudinspelats för att senare transkriberas. Efter att noggrant ha studerat de insamlade data, kom vi fram till att de lärare som deltagit i vår studie, ställer sig positiva till empatiska robotar i klassrummet. Respondenterna anser att en bra programmerad robot kan bli ett stort hjälpmedel i skolan. För att kunna använda roboten optimalt, önskar de att en pedagog skall vara med vid programmeringen. Eftersom roboten kommer lagra data om eleverna den arbetar tillsammans med, önskar lärarna att en tydlig policy för datalagring tas fram. Det för att reglera mängden data som får lagras och under vilken tidsperiod samt för att förhindra att elevers trygghet och integritet kränks. Det finns en viss oro för att robotarna tar över lärarens roll men framför allt tar den lärarassistenternas arbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37651
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37651_1.pdf (1.225Mb)
Datum
2014
Författare
Assarsson, Trixie
Olofsson, Rebecka
Nyckelord
robot
elev
skola
klassrum
hjälpmedel
teknik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV