Aspekter kring empatiska robotar i klassrummet – ur ett lärar- och lärarstudentperspektiv
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med studien har varit att undersöka lärares och blivande lärares inställning till ett
tekniskt hjälpmedel med mänskliga karaktärsdrag. Vi är intresserade av att ta reda på hur
lärare ser på och förhåller sig till att arbeta med en empatisk robot i klassrummet. Vi är också
intresserade av vad lärare ser för för- och nackdelar med att arbeta med en empatisk robot.
Vi har valt ett kvalitativt tillvägagångssätt och använt oss av fokusgrupper för att på så sätt
samla in material till studien. Fokusgrupperna har ljudinspelats för att senare transkriberas.
Efter att noggrant ha studerat de insamlade data, kom vi fram till att de lärare som deltagit i
vår studie, ställer sig positiva till empatiska robotar i klassrummet.
Respondenterna anser att en bra programmerad robot kan bli ett stort hjälpmedel i skolan. För
att kunna använda roboten optimalt, önskar de att en pedagog skall vara med vid
programmeringen. Eftersom roboten kommer lagra data om eleverna den arbetar tillsammans
med, önskar lärarna att en tydlig policy för datalagring tas fram. Det för att reglera mängden
data som får lagras och under vilken tidsperiod samt för att förhindra att elevers trygghet och
integritet kränks. Det finns en viss oro för att robotarna tar över lärarens roll men framför allt
tar den lärarassistenternas arbete.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014Författare
Assarsson, Trixie
Olofsson, Rebecka
Nyckelord
robot
elev
skola
klassrum
hjälpmedel
teknik
Språk
sv