• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är väldigt lätt att det blir ett IKT-jippo” – En kvalitativ intervjustudie med fem lärare om betydelsefulla faktorer vid implementering av digitala verktyg i skolans verksamhet

Abstract
Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka hur några lärare på skolor inom Göteborgs kommun upplever att implementeringen av digitala verktyg i verksamheten har gått till. I uppsatsen behandlas hur dessa lärare förhåller sig till betydelsefulla faktorer som påverkar implementeringen av dessa verktyg samt vilka förutsättningar lärarna har för att kunna använda sig av IKT i det pedagogiska arbetet. För att besvara de två frågeställningar har kvalitativa intervjuer använts som metod för studien. Fem intervjuer av verksamma lärare på låg- och mellanstadiet har genomförts. Intervjuerna visade på att lärarna hade olika uppfattningar och erfarenheter kring de olika faktorerna de blev tillfrågade om. Lärarna i studien lyfte främst fram att tillgängligheten till digitala verktyg samt insyn i kollegors arbete med IKT är de två faktorer som påverkar deras användning i störst utsträckning. Granskningar gjorda av Skolinspektionen (011) gällande IKT-användningen i den svenska skolan pekar på att tillgängligheten till digitala verktyg har blivit bättre de senaste åren, dock framhåller granskningen att den digitala kompetensen bland lärarna generellt är bristfällig. Studien har visat att de förutsättningar som lärarna har, vad gäller diverse olika faktorer som påverkar deras användning, är viktiga att synliggöra vid en implementering. Skolledare har därför ett centralt ansvar för att en implementering av verktygen ska förverkligas. Det som studien kan bidra med är att den ger en insyn i hur lärare resonerar kring implementeringen av digitala verktyg. Denna insyn kan vara av betydelse när man ska utvärdera den implementering som sker på skolan, i vilken man funderar kring vad som påverkarförsöket attimplementera verktygenfulltut iverksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37652
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37652_1.pdf (944.9Kb)
Date
2014
Author
Jakobsson, Anna
Keywords
Digitala verktyg
IKT
implementering
faktorer
l
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV