• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är väldigt lätt att det blir ett IKT-jippo” – En kvalitativ intervjustudie med fem lärare om betydelsefulla faktorer vid implementering av digitala verktyg i skolans verksamhet

Sammanfattning
Sammanfattning Studien har för avsikt att undersöka hur några lärare på skolor inom Göteborgs kommun upplever att implementeringen av digitala verktyg i verksamheten har gått till. I uppsatsen behandlas hur dessa lärare förhåller sig till betydelsefulla faktorer som påverkar implementeringen av dessa verktyg samt vilka förutsättningar lärarna har för att kunna använda sig av IKT i det pedagogiska arbetet. För att besvara de två frågeställningar har kvalitativa intervjuer använts som metod för studien. Fem intervjuer av verksamma lärare på låg- och mellanstadiet har genomförts. Intervjuerna visade på att lärarna hade olika uppfattningar och erfarenheter kring de olika faktorerna de blev tillfrågade om. Lärarna i studien lyfte främst fram att tillgängligheten till digitala verktyg samt insyn i kollegors arbete med IKT är de två faktorer som påverkar deras användning i störst utsträckning. Granskningar gjorda av Skolinspektionen (011) gällande IKT-användningen i den svenska skolan pekar på att tillgängligheten till digitala verktyg har blivit bättre de senaste åren, dock framhåller granskningen att den digitala kompetensen bland lärarna generellt är bristfällig. Studien har visat att de förutsättningar som lärarna har, vad gäller diverse olika faktorer som påverkar deras användning, är viktiga att synliggöra vid en implementering. Skolledare har därför ett centralt ansvar för att en implementering av verktygen ska förverkligas. Det som studien kan bidra med är att den ger en insyn i hur lärare resonerar kring implementeringen av digitala verktyg. Denna insyn kan vara av betydelse när man ska utvärdera den implementering som sker på skolan, i vilken man funderar kring vad som påverkarförsöket attimplementera verktygenfulltut iverksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37652
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37652_1.pdf (944.9Kb)
Datum
2014
Författare
Jakobsson, Anna
Nyckelord
Digitala verktyg
IKT
implementering
faktorer
l
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV