Visa enkel post

dc.contributor.authorHansson, Henrik
dc.date.accessioned2014-12-11T15:51:33Z
dc.date.available2014-12-11T15:51:33Z
dc.date.issued2014-12-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37719
dc.description.abstractStudien undersöker om och i så fall hur lärare i matematik ändrar sin undervisning efter att de deltagit i en kompetensutveckling i form av tre Learning studies. Lärares användning av exempel i undervisning samt skillnader i vad som görs möjligt att lära studeras. Data består av totalt fyra lektioner där två lärare undervisar två lektioner var. En lektion före respektive efter att de deltagit i Learning studies videoinspelades. Variationsteorin är teoretiskt ramverk i studien. Resultatet visar att lärarna förändrat användningen av exempel i sin undervisning. I lektionerna efter Learning studies, valde lärarna fler exempel som fokuserade skillnader (kontraster), fler exempel där det fanns en tydligare invarians mellan exemplen och där specifika aspekter varierades, samt fler exempel som skapade mönster av variation. Studien visar även att förändringen gav olika möjligheter till lärande i lektionerna. I lektionerna efter lärarna deltagit i Learning studies gavs eleverna möjlighet att erfara fler aspekter i relation till det som skulle läras, möjlighet att urskilja en större variation inom aspekterna, samt möjlighet till en större vidd av exempel. Detta indikerar att lärare genom att delta i Learning studies kan utveckla undervisningen och användningen av exempel samt att det kan bidra till att ge elever större möjligheter till lärande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesPDGX61:1 HT14sv
dc.subjectVariationsteorisv
dc.subjectLearning studysv
dc.subjectExempelsv
dc.subjectMatematiksv
dc.subjectUndervisningsv
dc.subjectLärandesv
dc.titleLärares exempel i matematik En studie om lärares användning av exempel före och efter deltagande i Learning studysv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post