• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ”teacher leadership” i forskningslitteraturen

Abstract
Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas lärarledarskapet? Syftet har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare formats i möte med elever, verksamheter, skola och ledning och hur detta kan beskrivas och diskuteras i förhållande till förordningen och litteratur om teacher leadership Teori och metod: Studien vilar på inspiration av livshistorieforskning och den variant som kallas för tematisk yrkeslivshistoria. Studien är genomförd som en kvalitativ studie med fyra ”erkänt” skickliga lärare” som utnämnts till förstelärare och genom livshistorieintervjuer. Resultat: Studien visar på fyra förstelärares ambition och vilja att utvecklas och att utveckla. Förstelärarnas delaktighet i olika former av utvecklingsarbete och ett formell och informellt lärarledarskap. Sammantaget finns det flera likheter mellan erkänt yrkesskickliga lärares ledarskap och begreppet teacher leadership och hur detta skrivits fram i förordningen om förstelärare. Studien visar att lärarledarskapet formas genom kompetens och rollen som rådgivare, tillämpas genom de sammanhang och uppdrag de har och får i skolan. Studien visar att det handlar om fyra förstelärare som på olika sätt bidrar till lärande och utvecklande skola genom sitt engagemang och sin delaktighet i undervisningsfrågor. Alla fyra förstelärarna kommunicerar och bidrar med sin kompetens, erfarenheter och idéer i samarbete med kollegor i olika sammanhang utanför klassrummet, vilket pekar mot vad litteraturen talar om att förstelärare, effektiva lärare, läraren som ledare, förändringsagenter och teacher leader bidrar med utveckling inte bra i klassrummet, utan också utanför, som ett led i deras engagemang och vilja att förbättra och påverka elevers lärande.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37720
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_37720_1.pdf (304.5Kb)
Date
2014-12-11
Author
Botteri, Alexandra
Keywords
Lärarledarskap
Förstelärare
Teacher leadership
Series/Report no.
Masteruppsats
HT14 PDAU61:1
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV