Blommor och bin i skolan - en studie om sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet
Abstract
Syfte
Att undersöka i vilken utsträckning sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet och olika biologiböckers
sex- och samlevnadsavsnitt följer kursplanens beskrivning i ämnet biologi, samt hur fördelningen av de
fysiologiska och psykologiska delarna i undervisningen ser ut.
Metod och material
Vi har med utgångspunkt i kursplanen använt oss av en enkätundersökning med lärare och elever samt en analys
av olika biologiböcker. För studiens bakgrund och teoretiska delar har vi tagit del av styrdokument, tidigare
forskning och annan litteratur.
Resultat
Sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet verkar följa kursplanen på de flesta punkter. Dock borde det i
större utsträckning ingå diskussioner i undervisningen. Fördelningen av de fysiologiska och psykologiska
delarna är ojämn, med en övervikt mot de fysiologiska. Analysen av biologiböckerna visade att även dessa följer
kursplanen, men att deras innehåll är av mindre betydelse för undervisningens kvalité då varken lärare eller
elever ansåg att de används i någon större utsträckning.
Relevans för läraryrket
Sex- och samlevnadsundervisningen är omdebatterad och forskning visar att kvalitén på denna undervisning
generellt är låg. Det är mycket viktigt att studera undervisningens utformning för att kunna komma med förslag
på förändringar som kan höja kvalitén och vi anser en bra utgångspunkt för detta ändamål är kursplanen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Gudmundsson, Pia
Ekberg, Caroline
Language
sv