• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Blommor och bin i skolan - en studie om sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet

Sammanfattning
Syfte Att undersöka i vilken utsträckning sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet och olika biologiböckers sex- och samlevnadsavsnitt följer kursplanens beskrivning i ämnet biologi, samt hur fördelningen av de fysiologiska och psykologiska delarna i undervisningen ser ut. Metod och material Vi har med utgångspunkt i kursplanen använt oss av en enkätundersökning med lärare och elever samt en analys av olika biologiböcker. För studiens bakgrund och teoretiska delar har vi tagit del av styrdokument, tidigare forskning och annan litteratur. Resultat Sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet verkar följa kursplanen på de flesta punkter. Dock borde det i större utsträckning ingå diskussioner i undervisningen. Fördelningen av de fysiologiska och psykologiska delarna är ojämn, med en övervikt mot de fysiologiska. Analysen av biologiböckerna visade att även dessa följer kursplanen, men att deras innehåll är av mindre betydelse för undervisningens kvalité då varken lärare eller elever ansåg att de används i någon större utsträckning. Relevans för läraryrket Sex- och samlevnadsundervisningen är omdebatterad och forskning visar att kvalitén på denna undervisning generellt är låg. Det är mycket viktigt att studera undervisningens utformning för att kunna komma med förslag på förändringar som kan höja kvalitén och vi anser en bra utgångspunkt för detta ändamål är kursplanen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3775
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-3071-01.pdf (234.4Kb)
Datum
2007
Författare
Gudmundsson, Pia
Ekberg, Caroline
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV