• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dialog som pedagogisk metod i skapande verksamhet

Abstract
Bakgrund Dialogen är värdefull i arbetet med barn/elever, därför vill vi skaffa oss verktyg för att kunna kommunicera väl i vår framtida yrkesroll. Under vår utbildning har vi insett vikten av att behärska dialog och kommunikation. Syfte Syfte med undersökningen är att ta reda på hur några pedagoger, som är verksamma inom skapande ämnen, arbetar med dialogen som medveten, pedagogisk metod. Metod och material Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning. För att samla in material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består också av litteratur som behandlar vårt ämnesval. Resultat Alla pedagoger arbetar mer eller mindre medvetet med dialog som pedagogisk metod i sina verksamheter. Pedagogerna anser att de i första hand har blivit medvetna om detta genom erfarenheter. De pedagoger som deltagit i intervjuerna är eniga om vikten av dialog. De menar att dialog och samtal är ett bra sätt att få eleverna att reflektera över sitt lärande. De betonar också hur viktigt det är att man som pedagog inte sitter inne med alla svar och att det är bättre att tillsammans med barnen/eleverna diskutera sig fram till olika lösningar. Det är viktigt att våga testa nya arbetssätt och inte vara rädd att misslyckas. Pedagogerna är någorlunda överens om att det finns en risk att hämma barns/elevers kreativitet genom det man säger, men det råder delade meningar om vilka begrepp och ord man bör använda och inte. Alla tänker sig emellertid att intresse och engagemang från läraren trots allt är det viktigaste. De pedagoger, som deltagit i intervjuerna, har olika idéer om sin lärarroll. Det är uppenbart att lärarrollen påverkar sättet att kommunicera med sina barn/elever.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3778
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2820-12.pdf (132.4Kb)
Date
2007
Author
Gyllerfelt, Emma
Petrén, Lisa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV