• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flickors och pojkars fria lek. En studie kring den fria leken ur ett jämställdhetsperspektiv

Abstract
Syfte:Vårt syfte med den här studien är att undersöka om jämställdhetsperspektivet har fått något genomslag i förskoleklass. Frågeställning: Vilka möjligheter har flickor och pojkar när det gäller att utveckla förmågor och intressen oberoende av sin könstillhörighet i och med fri lek? Metod:I vår undersökning har vi valt att utgå från både ett kvalitativt och ett kvantitativt synsätt eftersom vi ville få fram ett så objektivt resultat som möjligt. Vi observerade sex barn, tre flickor och tre pojkar, med hjälp av löpande anteckningar och digitalt foto. Resultat: Vi kom fram till att de traditionellt stereotypa könsmönstren dominerar i jämförelse med de icke stereotypa i den förskoleklass som vi har undersökt. Till exempel kom vi fram till att pojkarnas lek varierade mer än flickornas eftersom de bytte lek oftare och använde fler olika typer av leksaker. Vi kan därmed konstatera att flickorna och pojkarna som grupp generellt fick skilda möjligheter att utveckla olika förmågor i och med sina erfarenheter under fri lek. Utav detta kan vi konstatera att jämställdhetsperspektivet inte har fått något genomslag i den förskoleklass som vi undersökt. Vi har insett att jämställdhet är något som vi måste arbeta aktivt för. Den orättvisa könsordning som finns i dagens samhälle måste förändras, men eftersom den ligger djupt rotad i oss är detta svårt. I grund och botten handlar det om att förända våra egna förutfattade meningar om hur vi som människor bör vara, acceptera beteenden som inte stämmer överens med det vi förväntar oss och inse att vi faktiskt kan främja jämställdheten genom att förändra vårt eget agerande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3780
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-25.pdf (743.2Kb)
Date
2007
Author
Meijer, Pia
Lundh, Jessica
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV