Flickors och pojkars fria lek. En studie kring den fria leken ur ett jämställdhetsperspektiv
Sammanfattning
Syfte:Vårt syfte med den här studien är att undersöka om jämställdhetsperspektivet
har fått något genomslag i förskoleklass.
Frågeställning: Vilka möjligheter har flickor och pojkar när det gäller att utveckla förmågor och
intressen oberoende av sin könstillhörighet i och med fri lek?
Metod:I vår undersökning har vi valt att utgå från både ett kvalitativt och ett
kvantitativt synsätt eftersom vi ville få fram ett så objektivt resultat som möjligt.
Vi observerade sex barn, tre flickor och tre pojkar, med hjälp av löpande
anteckningar och digitalt foto.
Resultat: Vi kom fram till att de traditionellt stereotypa könsmönstren dominerar i
jämförelse med de icke stereotypa i den förskoleklass som vi har undersökt. Till
exempel kom vi fram till att pojkarnas lek varierade mer än flickornas eftersom
de bytte lek oftare och använde fler olika typer av leksaker. Vi kan därmed
konstatera att flickorna och pojkarna som grupp generellt fick skilda möjligheter
att utveckla olika förmågor i och med sina erfarenheter under fri lek. Utav detta
kan vi konstatera att jämställdhetsperspektivet inte har fått något genomslag i
den förskoleklass som vi undersökt.
Vi har insett att jämställdhet är något som vi måste arbeta aktivt för. Den
orättvisa könsordning som finns i dagens samhälle måste förändras, men
eftersom den ligger djupt rotad i oss är detta svårt. I grund och botten handlar
det om att förända våra egna förutfattade meningar om hur vi som människor
bör vara, acceptera beteenden som inte stämmer överens med det vi förväntar
oss och inse att vi faktiskt kan främja jämställdheten genom att förändra vårt
eget agerande.
Examinationsnivå
Student essay