• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flickors och pojkars fria lek. En studie kring den fria leken ur ett jämställdhetsperspektiv

Sammanfattning
Syfte:Vårt syfte med den här studien är att undersöka om jämställdhetsperspektivet har fått något genomslag i förskoleklass. Frågeställning: Vilka möjligheter har flickor och pojkar när det gäller att utveckla förmågor och intressen oberoende av sin könstillhörighet i och med fri lek? Metod:I vår undersökning har vi valt att utgå från både ett kvalitativt och ett kvantitativt synsätt eftersom vi ville få fram ett så objektivt resultat som möjligt. Vi observerade sex barn, tre flickor och tre pojkar, med hjälp av löpande anteckningar och digitalt foto. Resultat: Vi kom fram till att de traditionellt stereotypa könsmönstren dominerar i jämförelse med de icke stereotypa i den förskoleklass som vi har undersökt. Till exempel kom vi fram till att pojkarnas lek varierade mer än flickornas eftersom de bytte lek oftare och använde fler olika typer av leksaker. Vi kan därmed konstatera att flickorna och pojkarna som grupp generellt fick skilda möjligheter att utveckla olika förmågor i och med sina erfarenheter under fri lek. Utav detta kan vi konstatera att jämställdhetsperspektivet inte har fått något genomslag i den förskoleklass som vi undersökt. Vi har insett att jämställdhet är något som vi måste arbeta aktivt för. Den orättvisa könsordning som finns i dagens samhälle måste förändras, men eftersom den ligger djupt rotad i oss är detta svårt. I grund och botten handlar det om att förända våra egna förutfattade meningar om hur vi som människor bör vara, acceptera beteenden som inte stämmer överens med det vi förväntar oss och inse att vi faktiskt kan främja jämställdheten genom att förändra vårt eget agerande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3780
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-25.pdf (743.2Kb)
Datum
2007
Författare
Meijer, Pia
Lundh, Jessica
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV