Rum för estetisk verksamhet En fältstudie på fyra gymnasieskolor
Sammanfattning
I vår fältstudie har vi studerat ämnet estetisk verksamhet och hur det förhåller sig till
Lpf-94 och filosofen John Deweys tankar. Hans idéer har präglat hela svenska skolan
och dess läroplaner. Enligt filosofen Deweys tankar finns det ett växelspel mellan
individens utveckling, skola, samhälle och demokrati. Syftet med vår undersökning har
varit att få fördjupade kunskaper i gymnasieämnet estetisk verksamhet i relation till
deliberativ demokrati och växande. Präglas bildundervisningen av Lpf-94:s tankar om
demokrati och växande? Vad i läroplanen, Lpf -94 tar upp Deweys tankar om 1.
Demokrati och . Växande?
Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning, en fältstudie med fenomenologisk
forskningsansats på fyra gymnasieskolor. Med hjälp av observationer och intervjuer har
vi forskat och bearbetat materialet. Genom analysen av vårt resultat har vi sett två
tendenser som kännetecknar ämnet estetisk verksamhet. Den ena inriktningen är ett
ämnesövergripande och dynamiskt förhållningssätt till ämnet och elevernas lärande.
Den andra tendensen handlar om att ämnet ofta befinner sig i marginalen av skolans
övriga verksamhet, utan att påverka skolan inriktning i sin helhet.
Genom vår fältstudie fick vi en unik möjlighet till en djupare kunskap och förståelse
för hur verkligheten ser ut för bildlärare och elever i deras vardagliga arbete i ämnet
estetisk verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Hellberg, Helèné
Sjöbäck, Kristina
Språk
sv