Show simple item record

dc.contributor.authorTallvid, Martin
dc.date.accessioned2015-02-06T11:46:44Z
dc.date.available2015-02-06T11:46:44Z
dc.date.issued2015-02-06
dc.identifier.isbn978-91-982069-1-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37829
dc.description.abstractI denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av 1:1-införande som genomförts på två högstadieskolor (2007-2011) och fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i skolan. Den teoretiska utgångspunkten tas i ett sociokulturellt perspektiv på skola som verksamhet, på teknologi som medierande redskap och på utveckling och lärande som socialt grundade. För att beskriva komplexiteten i läraruppdraget används det teoretiska ramverket TPACK. Ramverket beskriver integrationen mellan de teknologiska, pedagogiska och innehållsliga kunskapsdomäner som tillsammans bildar kärnan i en lärares kompetens i en digitaliserad skola. Resultaten visar att det krävs kunskap om och förståelse för praktikens förutsättningar för att kunna avgöra huruvida digitalisering och 1:1-satsningar påverkar. Ur ett makroperspektiv förefaller klassrumsaktiviteterna vara i stort sett opåverkade av 1:1-införandet. Undervisningen tycks pågå som tidigare och förefaller i huvudsak traditionell och kontrollerad av en reglerande diskurs. Å andra sidan, när skolan studeras ur ett mesoperspektiv är det möjligt att urskilja ett antal väsentliga förändringar av verksamheten. Teknologin påverkar verksamheten, men det innebär inte automatiskt en förändring av den övergripande strukturen för hur utbildningen praktiseras. Ett 1:1-införande leder först till förändringar på praktiknivå med utmaningar av lärares och elevers verksamhet. Delstudierna i avhandlingen visar att digitaliseringen påverkar lärares lektionsplanering, och att elevers användning av de digitala redskapen förändras över tid. Dessutom diskuteras lärares argument för att inte integrera digitala verktyg i den pedagogiska praktiken.Avhandlingen har konsekvenser för praktikfältet genom att den identifierar och diskuterar några av följderna av digitaliseringen av skolan. De klassrumsnära studierna visar att IT-användningen är varierande och ojämn, och att införandet av 1:1 är en komplicerad process som utmanar verksamheten i skolan på flera nivåer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesCULsv
dc.relation.ispartofseries42sv
dc.relation.haspartTallvid, M. (2014). Understanding teachers’ reluctance to the pedagogical use of ICT in the 1:1 classroom. Education and Information Technologies, Springer US. (p. 1-17).sv
dc.relation.haspartTallvid, M., Lundin, J., Svensson, L. & Lindström, B. (2014). Exploring the Relationship between Sanctioned and Unsanctioned Laptop use in a 1:1 Classroom. Journal of Educational Technology & Society (online)sv
dc.relation.haspartTallvid, M., Lundin, J. & Lindström, B. (2012). Using TPACK for Analysing Teachers’ Task Design: Understanding Change in a 1:1 Laptop Setting. Research Highlights in Technology and Teacher Education 2012. Ed. Maddux, C.D. & Gibson, D. SITE. (p. 23 – 30)sv
dc.relation.haspartPlayer-Koro, C., Tallvid, M. & Lindstrom, B. (2014). One Laptop on Each Desk: Teaching Methods in Technology Rich Classrooms – submittedsv
dc.subjectITsv
dc.subjectklassrumsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectTPACKsv
dc.subjecten till ensv
dc.subject1:1sv
dc.subjectskolasv
dc.subjectlaptopsv
dc.title1:1 i klassrummet – analyser av en pedagogisk praktik i förändringsv
dc.typeText
dc.type.svepDoctoral thesis
dc.gup.mailmartin.tallvid@educ.goteborg.sesv
dc.type.degreeDoctor of Philosophysv
dc.gup.originGöteborgs universitet. IT-fakultetensv
dc.gup.departmentDepartment of Applied Information Technology ; Institutionen för tillämpad informationsteknologisv
dc.gup.defenceplaceFredagen den 27 februari 2015, kl 13.15, torg Orange, Hus Patricia, campus Lindholmen, Göteborgsv
dc.gup.defencedate2015-02-27
dc.gup.dissdb-fakultetITF


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record