1:1 i klassrummet – analyser av en pedagogisk praktik i förändring
Abstract
I denna avhandling analyseras resultaten från två utvärderingsprojekt av
1:1-införande som genomförts på två högstadieskolor (2007-2011) och
fyra gymnasieskolor (2012-2014) i Sverige. Data från enkäter, intervjuer
och observationer har analyserats för att svara på frågeställningar om hur
olika aspekter av den pågående digitaliseringen påverkar verksamheten i
skolan.
Den teoretiska utgångspunkten tas i ett sociokulturellt perspektiv på
skola som verksamhet, på teknologi som medierande redskap och på
utveckling och lärande som socialt grundade. För att beskriva komplexiteten
i läraruppdraget används det teoretiska ramverket TPACK. Ramverket
beskriver integrationen mellan de teknologiska, pedagogiska och
innehållsliga kunskapsdomäner som tillsammans bildar kärnan i en lärares
kompetens i en digitaliserad skola.
Resultaten visar att det krävs kunskap om och förståelse för praktikens
förutsättningar för att kunna avgöra huruvida digitalisering och 1:1-satsningar
påverkar. Ur ett makroperspektiv förefaller klassrumsaktiviteterna
vara i stort sett opåverkade av 1:1-införandet. Undervisningen tycks pågå
som tidigare och förefaller i huvudsak traditionell och kontrollerad av
en reglerande diskurs. Å andra sidan, när skolan studeras ur ett mesoperspektiv
är det möjligt att urskilja ett antal väsentliga förändringar av
verksamheten. Teknologin påverkar verksamheten, men det innebär inte
automatiskt en förändring av den övergripande strukturen för hur utbildningen
praktiseras. Ett 1:1-införande leder först till förändringar på praktiknivå
med utmaningar av lärares och elevers verksamhet. Delstudierna i
avhandlingen visar att digitaliseringen påverkar lärares lektionsplanering,
och att elevers användning av de digitala redskapen förändras över tid.
Dessutom diskuteras lärares argument för att inte integrera digitala verktyg
i den pedagogiska praktiken.Avhandlingen har konsekvenser för praktikfältet genom att den identifierar
och diskuterar några av följderna av digitaliseringen av skolan.
De klassrumsnära studierna visar att IT-användningen är varierande och
ojämn, och att införandet av 1:1 är en komplicerad process som utmanar
verksamheten i skolan på flera nivåer.
Parts of work
Tallvid, M. (2014). Understanding teachers’ reluctance to the pedagogical use of ICT in the 1:1 classroom. Education and Information Technologies, Springer US. (p. 1-17). Tallvid, M., Lundin, J., Svensson, L. & Lindström, B. (2014). Exploring the Relationship between Sanctioned and Unsanctioned Laptop use in a 1:1 Classroom. Journal of Educational Technology & Society (online) Tallvid, M., Lundin, J. & Lindström, B. (2012). Using TPACK for Analysing Teachers’ Task Design: Understanding Change in a 1:1 Laptop Setting. Research Highlights in Technology and Teacher Education 2012. Ed. Maddux, C.D. & Gibson, D. SITE. (p. 23 – 30) Player-Koro, C., Tallvid, M. & Lindstrom, B. (2014). One Laptop on Each Desk: Teaching Methods in Technology Rich Classrooms – submitted
Degree
Doctor of Philosophy
University
Göteborgs universitet. IT-fakulteten
Institution
Department of Applied Information Technology ; Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Disputation
Fredagen den 27 februari 2015, kl 13.15, torg Orange, Hus Patricia, campus Lindholmen, Göteborg
Date of defence
2015-02-27
martin.tallvid@educ.goteborg.se
Date
2015-02-06Author
Tallvid, Martin
Keywords
IT
klassrum
lärande
TPACK
en till en
1:1
skola
laptop
Publication type
Doctoral thesis
ISBN
978-91-982069-1-3
Series/Report no.
CUL
42
Language
swe