Nationellt prov betygsstödjande eller betygsavgörande? En studie av några gymnasielärares uppfattning om det nationella provets betydelse för slutbetyget i Engelska A.
Sammanfattning
Utgångspunkten för denna uppsats var förhållningssättet bland lärare till hur man värderar det nationella provet i
Engelska A och i vilken utsträckning provet påverkar den slutliga bedömningen. Målsättningen i studien var att
undersöka vilka faktorer som påverkade enskilda lärarnas slutliga bedömning. Syftet för vår uppsats var att
undersöka om, och i så fall varför olika lärare på studieförberedande program värderar resultat på nationella prov
olika i förhållande till slutbetyget. Våra frågeställningar var:
1. Vilken roll anser några olika lärare att det nationella provet i Engelska A har för slutbetyget?
. Värderar dessa lärare provets betydelse olika? I så fall varför?
För att besvara dessa frågeställningar använde vi en kombination av två kvalitativa metoder: textanalys av de
rådande styrdokumenten med kommentarmaterial och lärarintervjuer. Vårt tillvägagångssätt var att intervjua fem
respondenter och därefter analysera deras svar med utgångspunkt från våra frågeställningar.
Resultatet visade att majoriteten av respondenterna ser provet som ett viktigt stöd i bedömningen om än inte helt
betygsavgörande. I fråga om värderingen av provets betydelse vidmakthåller samtliga att nationella provet är ett
prov bland alla andra, dock visade det sig, utifrån lärarnas utsagor, att deras syn på vissa aspekter av provet leder
till att provresultatet kan värderas olika i förhållande till slutbetyget. Därtill framfördes det viss om än ringa
kritik samt önskemål beträffande provets utformning och innehåll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Ericson, Gösta
Kassa, Alula
Nyckelord
Bedömning
språksyn
språklig korrekthet
kommunik
Språk
sv