Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.
Abstract
Metod
Vi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vi
har observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessa
lektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". Klassen vi följt
under en vecka är en årskurs åtta med 6 antal elever fördelat på 16 tjejer och 10 killar.
Klassen har haft olika lärare och i vår analys har vi valt att presentera tre olika lektioner som
visar på skillnader. Genom att använda observationer har vi studerat stämningen och därvid
fokuserat lärarens roll och om klassen på något sätt förändras beroende på vilka olika lärare
som har dem.
Resultat
I studien framgår att en och samma klass ändrar beteende på ett markant sätt beroende på
lärarens förhållningssätt. Läraren i "negativ" lektion fungerade inte som ledare och vi
observerade icke-fungerande relationer. Läraren i "fungerande" lektion har bara stundtals
kontroll på klassen. Läraren i "positiv" lektion uppträdde lugnt och hennes ledarskap var
självklart, stämningen var avspänd och lugn under hela lektionen och alla eleverna jobbade
aktivt.
Diskussion
Observationer visade sig vara en mycket användbar metod för ökad förståelse för hur läraren
på olika sätt påverkar elevgruppen. Vi har sett att klassen beter sig annorlunda och olika i
anslutning till vilken lärare de har. Många studier visar att lärarens förmåga att skapa positiva
relationer och ett positivt klassrumsklimat främjar elevers lärande. Mot bakgrund av detta
önskar vi en prioritering i forskning inom detta problemområde. Syftet med sådan forskning
måste bli utbildning tillika praktisk kunskap som hjälper läraren i yrkesutövningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Rutgersson, Torulf
Allgulin, Ingela
Keywords
Bra lärare
omtanke
trovärdig
ledarskap
engagem
Language
sv