• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.

Abstract
Metod Vi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vi har observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessa lektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". Klassen vi följt under en vecka är en årskurs åtta med 6 antal elever fördelat på 16 tjejer och 10 killar. Klassen har haft olika lärare och i vår analys har vi valt att presentera tre olika lektioner som visar på skillnader. Genom att använda observationer har vi studerat stämningen och därvid fokuserat lärarens roll och om klassen på något sätt förändras beroende på vilka olika lärare som har dem. Resultat I studien framgår att en och samma klass ändrar beteende på ett markant sätt beroende på lärarens förhållningssätt. Läraren i "negativ" lektion fungerade inte som ledare och vi observerade icke-fungerande relationer. Läraren i "fungerande" lektion har bara stundtals kontroll på klassen. Läraren i "positiv" lektion uppträdde lugnt och hennes ledarskap var självklart, stämningen var avspänd och lugn under hela lektionen och alla eleverna jobbade aktivt. Diskussion Observationer visade sig vara en mycket användbar metod för ökad förståelse för hur läraren på olika sätt påverkar elevgruppen. Vi har sett att klassen beter sig annorlunda och olika i anslutning till vilken lärare de har. Många studier visar att lärarens förmåga att skapa positiva relationer och ett positivt klassrumsklimat främjar elevers lärande. Mot bakgrund av detta önskar vi en prioritering i forskning inom detta problemområde. Syftet med sådan forskning måste bli utbildning tillika praktisk kunskap som hjälper läraren i yrkesutövningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3785
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-231.pdf (892.2Kb)
Date
2007
Author
Rutgersson, Torulf
Allgulin, Ingela
Keywords
Bra lärare
omtanke
trovärdig
ledarskap
engagem
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV