Show simple item record

dc.contributor.authorRutgersson, Torulfswe
dc.contributor.authorAllgulin, Ingelaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:20Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:20Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3785
dc.description.abstractMetod Vi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vi har observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessa lektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". Klassen vi följt under en vecka är en årskurs åtta med 6 antal elever fördelat på 16 tjejer och 10 killar. Klassen har haft olika lärare och i vår analys har vi valt att presentera tre olika lektioner som visar på skillnader. Genom att använda observationer har vi studerat stämningen och därvid fokuserat lärarens roll och om klassen på något sätt förändras beroende på vilka olika lärare som har dem. Resultat I studien framgår att en och samma klass ändrar beteende på ett markant sätt beroende på lärarens förhållningssätt. Läraren i "negativ" lektion fungerade inte som ledare och vi observerade icke-fungerande relationer. Läraren i "fungerande" lektion har bara stundtals kontroll på klassen. Läraren i "positiv" lektion uppträdde lugnt och hennes ledarskap var självklart, stämningen var avspänd och lugn under hela lektionen och alla eleverna jobbade aktivt. Diskussion Observationer visade sig vara en mycket användbar metod för ökad förståelse för hur läraren på olika sätt påverkar elevgruppen. Vi har sett att klassen beter sig annorlunda och olika i anslutning till vilken lärare de har. Många studier visar att lärarens förmåga att skapa positiva relationer och ett positivt klassrumsklimat främjar elevers lärande. Mot bakgrund av detta önskar vi en prioritering i forskning inom detta problemområde. Syftet med sådan forskning måste bli utbildning tillika praktisk kunskap som hjälper läraren i yrkesutövningen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBra lärareswe
dc.subjectomtankeswe
dc.subjecttrovärdigswe
dc.subjectledarskapswe
dc.subjectengagemswe
dc.titleVad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record