• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A på gymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. Den övergripande frågeställningen är: hur konstrueras genus i dessa texter? Redovisning av resultaten föregås av en genomgång av de delar av samtida feministisk teori som används i studien. Teorier hämtas i huvudsak från svenska feminister, exempelvis Nina Björk, Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman. I resultat och diskussion tolkas texterna ge uttryck för stereotypa tankar om manlighet och kvinnlighet. Resultaten diskuteras i förhållande till den svenska gymnasieskolans värdegrundsrelaterade uppdrag och pedagogisk teori. Uppdraget består i att förmedla och värna demokratiideal och tankar om människors lika värde. Studien visar på genusperspektivets relevans för dagens skola. Studien visar i förhållande till läraruppdragets utformning i aktuella styrdokument att lärobokstexters latenta innehåll bör granskas av läraren och diskuteras och problematiseras i klassrummet. Förord Det arbete som lett fram till föreliggande text har varit intensivt och givande. Författarnas delade syn på kön och genus har varit en förutsättning för arbetet. I inledningsskedet av arbetet har författarna arbetat med varsin lärobok för att sedan erbjuda kritik och respons på varandras texter. De råmanus som behandlade vart kapitel för sig har förts samman i kapitel som strukturerats utifrån de teorier som används i studien. I denna omstrukturering av texten har författarna i huvudsak arbetat tillsammans. Delar av arbetet (viss litteratursökning och omarbetningar av texten) har skett enskilt. Alla beslut rörande ändringar har dock tagits gemensamt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3788
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-228.pdf (17.04Mb)
Datum
2007
Författare
Elmrud, Sofie
Åström, Anton
Nyckelord
läroböcker
genus
heteronorm
manlighet
kvinnlig
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV