Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och
kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A på
gymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. Den övergripande
frågeställningen är: hur konstrueras genus i dessa texter? Redovisning av resultaten föregås av en genomgång av
de delar av samtida feministisk teori som används i studien. Teorier hämtas i huvudsak från svenska feminister,
exempelvis Nina Björk, Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman. I resultat och diskussion tolkas texterna ge
uttryck för stereotypa tankar om manlighet och kvinnlighet.
Resultaten diskuteras i förhållande till den svenska gymnasieskolans värdegrundsrelaterade uppdrag och
pedagogisk teori. Uppdraget består i att förmedla och värna demokratiideal och tankar om människors lika värde.
Studien visar på genusperspektivets relevans för dagens skola. Studien visar i förhållande till läraruppdragets
utformning i aktuella styrdokument att lärobokstexters latenta innehåll bör granskas av läraren och diskuteras
och problematiseras i klassrummet.
Förord
Det arbete som lett fram till föreliggande text har varit intensivt och givande. Författarnas
delade syn på kön och genus har varit en förutsättning för arbetet. I inledningsskedet av
arbetet har författarna arbetat med varsin lärobok för att sedan erbjuda kritik och respons på
varandras texter. De råmanus som behandlade vart kapitel för sig har förts samman i kapitel
som strukturerats utifrån de teorier som används i studien. I denna omstrukturering av texten
har författarna i huvudsak arbetat tillsammans.
Delar av arbetet (viss litteratursökning och omarbetningar av texten) har skett enskilt. Alla
beslut rörande ändringar har dock tagits gemensamt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Elmrud, Sofie
Åström, Anton
Nyckelord
läroböcker
genus
heteronorm
manlighet
kvinnlig
Språk
sv