Show simple item record

dc.contributor.authorOlsson, Sofiaswe
dc.contributor.authorBånghäll, Tordswe
dc.contributor.authorFreudenthal, Saraswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:23Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:23Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3789
dc.description.abstractSAMMANFATTNING I examensarbetet Analys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studie, har ett kapitel ur Perspektiv på historien A analyserats grundligt via enkätundersökning, djupintervjuer och en brukstextanalys. Analysen kompareras sedan med en tidigare skriven uppsats, Analys av ett lärobokskapitel, skriven av Sara Freudenthal 2003. Via analysen och komparationen söker vi finna svar på frågan: vilken av följande läroböcker lämpar sig bäst för undervisning i historia på gymnasienivå, Alla tiders historia A eller Perspektiv på historien A? Våra slutsatser grundar sig på svaren vi finner utifrån vår metod och baseras på ett elev/lärarperspektiv, samt med teoretiskt stöd i brukstextanalysen utifrån Hellspongs teorier om brukstexter. Problemet återfinnes i att läromedel ofta skiftar på den didaktiska nivån, vilket kan få konsekvenser för såväl elever som lärare. Vidare berörs även de didaktiska trångmål de berörda lärarna ställs inför då en kursplan reduceras i antal timmar, samtidigt som kursens stoff är det samma. Lärobokens utformning påverkar elever och lärare olika när det gäller såväl elevers förkunskaper som lärarens erfarenheter och kunskaper inom ämnet. Centrala begrepp i examensarbetet är: komparation, analys, intervju, enkät, läroböcker. FÖRORD Examensarbetet har utförts i ett samarbete av ovan nämnda tre författare. Författarnas gemensamma och olika inriktningar på deras utbildning har bidragit till berikande insikter. Två av författarna har ämneskombinationen svenska/historia, den tredje har svenska/tyska som kombination. Författarnas kunskaper inom ämnet historia har varit en fördel när nämnda läroböcker inom ämnet studerats, samtidigt som de språkliga kunskaperna grundar för en djupare förståelse för hur en lärobokstexts utformning påverkar såväl lärare som elev i en klassrumssituation. Insikten om att det är många faktorer, förutom just själva läroboken, som spelar en avgörande roll, när det gäller elevers förmåga att ta till sig kunskaper och nå en djupare kunskap i ämnet, har ökat betydligt under arbetets gång, något som vi nu tar med oss ut i vårt kommande yrkesliv som verksamma lärare.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleAnalys av ett lärobokskapitel - sett ur ett elev- och lärarperspektiv samt i komparation med en tidigare liknande studieswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record