• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie om avhopp i moderna språk - Finns det skillnader i avhopp av moderna språk beroende på vilket språk som läses och vilka elever som läser det?

Abstract
Sammanfattning: Även om både vårt samhälle, genom olika kanaler, dagligen påpekar det och det står i skolans kursplaner och dagens ungdomar själva säger det, så är kunskaper i språk inte något, som i praktiken, prioriteras bland Sveriges ungdomar. Eftersom vi båda är blivande språklärare var vi intresserade av att ta reda på varför gymnasieeleverna väljer att hoppa av sina studier i moderna språk. Syftet med studien är att leta efter mönster bland de elever som har hoppat av sina moderna språk och deras tankar om språkstudierna. Vi ämnar använda våra resultat för att kunna motverka den höga andel avhopp av moderna språk som förekommer bland gymnasieelever. Vi har använt oss av en kvantitativ enkätundersökning där 75 stycken gymnasieelever i Göteborgsregionen har deltagit, som alla går det naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga programmet. Vi har även utfört tre kortare kompletterande intervjuer. Resultat som kunde utläsas ur studien sammanfattas nedan i punktform · Steg tre var det steg som överlag drabbades mest av avhopp, därefter kom steg ett. · Det visade sig att tyskan var det språk som hade flest lärarbyten. · I alla språken låg majoriteten av eleverna i genomsnitt på VG. · Närmare tre fjärdedelar av alla deltagarna ansåg att de inte hade påverkats av någon annan i valet av språk. · 58, % av samhällsvetarna hade strategiska skäl till att hoppa av sina språkval medan motsvarande siffra för naturvetarna var 4,1%. · 88 % av alla respondenterna ansåg att de skulle få nytta av språk senare i livet. · Vi har inte kunnat finna någon skillnad språken emellan när det gäller den egentliga anledningen till avhopp från studier i moderna språk. Däremot har vi kunnat utläsa ett mönster bland våra deltagare som tyder på att ofta förekommande anledningar till avhopp är dåliga pedagoger samt tråkig undervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3790
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-2611-226.pdf (2.323Mb)
Date
2007
Author
andersson, sara
johnsson, evelina
Keywords
moderna språk
avhopp
strategiska avhopp
steg
l
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV