En studie om avhopp i moderna språk - Finns det skillnader i avhopp av moderna språk beroende på vilket språk som läses och vilka elever som läser det?
Sammanfattning
Sammanfattning: Även om både vårt samhälle, genom olika kanaler, dagligen påpekar det och det står i
skolans kursplaner och dagens ungdomar själva säger det, så är kunskaper i språk inte något, som i praktiken,
prioriteras bland Sveriges ungdomar. Eftersom vi båda är blivande språklärare var vi intresserade av att ta reda
på varför gymnasieeleverna väljer att hoppa av sina studier i moderna språk.
Syftet med studien är att leta efter mönster bland de elever som har hoppat av sina moderna språk och deras
tankar om språkstudierna. Vi ämnar använda våra resultat för att kunna motverka den höga andel avhopp av
moderna språk som förekommer bland gymnasieelever.
Vi har använt oss av en kvantitativ enkätundersökning där 75 stycken gymnasieelever i Göteborgsregionen har
deltagit, som alla går det naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga programmet. Vi har även utfört tre
kortare kompletterande intervjuer.
Resultat som kunde utläsas ur studien sammanfattas nedan i punktform
· Steg tre var det steg som överlag drabbades mest av avhopp, därefter kom steg ett.
· Det visade sig att tyskan var det språk som hade flest lärarbyten.
· I alla språken låg majoriteten av eleverna i genomsnitt på VG.
· Närmare tre fjärdedelar av alla deltagarna ansåg att de inte hade påverkats av någon annan i valet
av språk.
· 58, % av samhällsvetarna hade strategiska skäl till att hoppa av sina språkval medan motsvarande
siffra för naturvetarna var 4,1%.
· 88 % av alla respondenterna ansåg att de skulle få nytta av språk senare i livet.
· Vi har inte kunnat finna någon skillnad språken emellan när det gäller den egentliga anledningen
till avhopp från studier i moderna språk. Däremot har vi kunnat utläsa ett mönster bland våra
deltagare som tyder på att ofta förekommande anledningar till avhopp är dåliga pedagoger samt
tråkig undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
andersson, sara
johnsson, evelina
Nyckelord
moderna språk
avhopp
strategiska avhopp
steg
l
Språk
sv