Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:07Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:07Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37935
dc.description.abstractAbstract Läsvanor och läsförståelsen har sjunkit hos elever i den svenska skolan, och försämringen är som störst bland killarna. I denna uppsats undersöks ett antal elevers inställning till läsning av skönlitteratur, och ett fokus finns på genusaspekter av dessa. Deltagarna i undersökningen går grundskolans nionde år och tredje året på gymnasiet. Deltagarnas tankar undersöks utifrån aspekterna betydelse, nytta, förebilder och läslust. Uppsatsen använder sig av en kvalititativ metod, där intervjuer med deltagarna har gjorts i form av fokusgrupper. Deltagarnas svar om sin inställning till läsning av skönlitteratur sammanfattas i en modell med fyra kategorier av läsare utifrån deras svar kring de nämnda aspekterna. Resultatet av undersökningen visar att läsning av skönlitteratur har konkurrens från andra kulturyttringar för många av deltagarna. Det visar också att vissa deltagare tappar läslusten när de i skolarbetet inte själva får välja vilka böcker de ska läsa. Resultatet visar också att när vissa böcker blir ett samtalsämne bland eleverna så är det många som annars sällan läser som läser dessa böcker. Deltagare som läser mycket och har ett intresse för skönlitteratur har i högre grad förebilder i form av föräldrar eller andra närstående än deltagare som inte har ett sådant intresse. Uppsatsen visar också, genom att analysera deltagarnas svar i ett genusperspektiv som använder Yvonne Hirdmans teori om genus, att killarna i undersökningen som var antingen mest positivt inställda till läsning, eller mest negativt inställda, uppvisade tecken på att ha format sin identitet och maskulinitet genom sin inställning till läsning av skönlitteratur. Det var också så att de deltagare som var antingen mest positivt eller mest negativt inställda hade starkare åsikter om läsning av skönlitteratur. I uppsatsen diskuteras också den utmaning som framförallt konkurrensen från andra kulturyttringar och konstruktionen av genus i förhållande till skönlitteraturläsning ställer lärare inför i sin undervisning, men också den potential i form av uppskattning för skönlitteratur som finns hos deltagarna.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectämnesdidaktiksv
dc.subjectskönlitteratursv
dc.subjectläsningsv
dc.subjectgenussv
dc.subjectfoksv
dc.title"Man kan inte förlora i en bok" - en undersökning av svenska elevers attityder till läsning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record