dc.contributor.author | Normark, Marcus | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:27Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:27Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3793 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Metoder som behandlar inlärningsstilar är ett väldiskuterat inlärningsteoretiskt perspektiv. Man utgår från det
man kallar individens starkaste sätt att lära in och formar undervisningen utifrån detta. Detta har utvecklats på
många olika håll och det finns idag omfattande forskning kring ämnet och man kan hitta studier gjorda på både
individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Det finns 70 olika modeller som är både enkla och avancerade.
Syftet med denna metastudie är att undersöka hur man i vetenskapliga artiklar definierar begreppet
inlärningsstilar och vilka positiva effekter författarna anser att detta har på inlärning och undervisningen.
Detta görs genom att analysera vetenskapliga artiklar som beskriver studier som helt eller delvis behandlar teorin
om inlärningsstilar.
Tolv artiklar har valts ut. Artiklarna har granskats utifrån problemformuleringarna. Urvalet grundades på kravet
att artiklarna skulle innehålla sökorden "learningstyle" som n | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | metastudie | swe |
dc.subject | inlärningsstilar | swe |
dc.subject | inlärning | swe |
dc.subject | undervisn | swe |
dc.title | Inlärningsstilar nyckel till framgång eller en utveckling som förskräcker? En metastudie som behandlar inlärningsstilar. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |