• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011

Abstract
Abstract Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare. Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiska undervisningen. Forskningsfrågorna jag utgått från är: Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i teoretisk och reflektiv kunskap till läroplanens krav? Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i de delar av teatern som inte är skådespeleri, de så kallade designaspekterna, till läroplanens krav? Uppsatsen syftar till att se hur tre gymnasieskolor förhåller sig till läroplanen och om möjligt ge förslag på hur de skulle kunna förhålla sig närmre vad styrdokumenten föreskriver. Jag har intervjuat fyra lärare vid tre skolor och analyserat deras utsagor mot läroplanen med hjälp av valda delar av Klafkis Konstruktivt-kritiska didaktik, med fokus på mål, innehåll och metodik. Jag fann att lärarna mer än adekvat följer läroplanens föreskrifter när det kom till reflektion och teori, men att de var undermåliga vad gäller fokus på designundervisningen. De bör, enligt läroplanen, fokusera arbetet i kursen Scenisk gestaltningmer på design, vilket inte görs i dag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37941
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37941_1.pdf (2.515Mb)
Date
2014
Keywords
design
reflektion
teaterteori
teaterdidaktik
G
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV