• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011

Sammanfattning
Abstract Med Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt har lärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare. Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiska undervisningen. Forskningsfrågorna jag utgått från är: Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i teoretisk och reflektiv kunskap till läroplanens krav? Hur anpassar teaterlärare sina undervisningsmetoder i de delar av teatern som inte är skådespeleri, de så kallade designaspekterna, till läroplanens krav? Uppsatsen syftar till att se hur tre gymnasieskolor förhåller sig till läroplanen och om möjligt ge förslag på hur de skulle kunna förhålla sig närmre vad styrdokumenten föreskriver. Jag har intervjuat fyra lärare vid tre skolor och analyserat deras utsagor mot läroplanen med hjälp av valda delar av Klafkis Konstruktivt-kritiska didaktik, med fokus på mål, innehåll och metodik. Jag fann att lärarna mer än adekvat följer läroplanens föreskrifter när det kom till reflektion och teori, men att de var undermåliga vad gäller fokus på designundervisningen. De bör, enligt läroplanen, fokusera arbetet i kursen Scenisk gestaltningmer på design, vilket inte görs i dag.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37941
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37941_1.pdf (2.515Mb)
Datum
2014
Nyckelord
design
reflektion
teaterteori
teaterdidaktik
G
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV