En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation
Abstract
Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska vara
överordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet av
kulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner för svenskämnet på
gymnasiet tydliggörs också att litteratur från olika kulturer ska studeras i ämnets
prioriterade litteraturstudier. När främlingsfientliga grupperingar betonar vikten av en
kultur betonar skolans styrdokument värdet av flera. I tider då intoleransen ökar i det
svenska samhället är det angeläget att undersöka huruvida studier i skolan genomsyras
av en avsedd kulturell variation.
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka i vad mån läromedlen för svenskämnets
litteraturundervisning erbjuder en kulturell variation, samt att utreda vilka tänkbara
följder som finns av en eventuell likriktning.
Metod: För att bringa klarhet i forskningsproblemet har en kvalitativ metod tillämpats.
Utgångspunkten har varit att läromedel kan ha inflytande över undervisningens agenda
och 18 läromedel för litteraturstudier i svenskämnet på gymnasiet har undersökts i
avsikt att redogöra för övergripande drag i läromedlen. Intentionen var att klargöra hur
och i vilka sammanhang ickevästlig litteratur beskrivs, samt i vilken grad den
prioriteras.
Resultat: Resultaten av studien visar att de undersökta läromedlen uppvisar viss
kulturell variation, men också att variationen är tydligt begränsad. Litteratur från en
västerländsk kultursfär befinner sig i tydlig majoritet i de undersökta läromedlen.
Litteratur från andra kulturer än en västerländsk är i mindretal och tenderar att
särskiljas genom exempelvis placering under särskilda rubriker. Resultaten har
analyserats utifrån teoretiska utgångspunkter och skolans värdegrund för att förstå
vilka tänkbara följder som finns av läromedlens utformningar i relation till skolans och
lärarnas uppdrag.
Degree
Student essay