• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En inkluderande litteraturundervisning? – En läromedelsanalys om kulturell variation

Abstract
Bakgrund: Politiska krafter i Sverige menar att en majoritetskultur ska vara överordnad andra. Samtidigt gör den svenska skolans värdegrund gällande att värdet av kulturell variation ska betonas i undervisningen. I kursplaner för svenskämnet på gymnasiet tydliggörs också att litteratur från olika kulturer ska studeras i ämnets prioriterade litteraturstudier. När främlingsfientliga grupperingar betonar vikten av en kultur betonar skolans styrdokument värdet av flera. I tider då intoleransen ökar i det svenska samhället är det angeläget att undersöka huruvida studier i skolan genomsyras av en avsedd kulturell variation. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka i vad mån läromedlen för svenskämnets litteraturundervisning erbjuder en kulturell variation, samt att utreda vilka tänkbara följder som finns av en eventuell likriktning. Metod: För att bringa klarhet i forskningsproblemet har en kvalitativ metod tillämpats. Utgångspunkten har varit att läromedel kan ha inflytande över undervisningens agenda och 18 läromedel för litteraturstudier i svenskämnet på gymnasiet har undersökts i avsikt att redogöra för övergripande drag i läromedlen. Intentionen var att klargöra hur och i vilka sammanhang ickevästlig litteratur beskrivs, samt i vilken grad den prioriteras. Resultat: Resultaten av studien visar att de undersökta läromedlen uppvisar viss kulturell variation, men också att variationen är tydligt begränsad. Litteratur från en västerländsk kultursfär befinner sig i tydlig majoritet i de undersökta läromedlen. Litteratur från andra kulturer än en västerländsk är i mindretal och tenderar att särskiljas genom exempelvis placering under särskilda rubriker. Resultaten har analyserats utifrån teoretiska utgångspunkter och skolans värdegrund för att förstå vilka tänkbara följder som finns av läromedlens utformningar i relation till skolans och lärarnas uppdrag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37943
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37943_1.pdf (604.6Kb)
Date
2014
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV