Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning
Abstract
Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet
får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti
representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska
svensk skola enligt värdegrunden motverka främlingsfientlighet och
intolerans. I ämnet samhällskunskap ska elever utveckla kunskaper om
demokratiska system och därigenom politiska partier så som SD. Syftet
med studien var att undersöka om lärare i samhällskunskap upplever SD
som problematiskt att undervisa om med hänsyn till mål om bl.a.
saklighet och allsidighet, uppmuntrande av personliga
ställningstaganden, bemötande av främlingsfientlighet och intolerans
samt främjande av kulturell mångfald.
Metod: För att undersöka om / hur problematisk lärare ansåg
undervisningen om SD vara i relation till värdegrunden genomfördes en
enkätundersökning, som skickades till alla verksamma gymnasielärare i
en stor stad i södra Sverige. Totalurvalet utgjordes av 61 personer,
varav 19 besvarade enkäten och 26 öppnade den. Enkäten utformades med
10 citat ur skolans värdegrund och respondenterna fick uppskatta
problematiken från ”inte alls” till ”mycket”, med ett ”varken eller”
svar i mitten. I enkäten användes samma frågor även om Vänsterpartiet
för att möjliggöra en jämförelse. Bakomliggande variabler hos
deltagarna som kontrollerades för var: kön, ålder,
arbetslivserfarenhet, lärarlegitimation, program, uppdrag, ämne,
trivsel med yrkesval och arbetsplats, samt ideologisk sympati och
övertygelse. Materialet analyserades med korrelationer.
Resultat: Majoriteten av lärarna i studien upplevde inte SD som
problematiskt att undervisa om i relation till valda citat ur skolans
värdegrund. De som upplevde SD som problematiska att undervisa om
skilde sig från övriga respondenter genom att 1) de ansåg SD tillhöra
någon/ flera av ideologierna rasism, fascism eller nazism, 2) de ansåg
att fostransuppdraget var lika viktigt som eller oskiljbart från
kunskapsuppdraget 3) de ansåg det vara oförenligt att vara lärare och
aktiv medlem i SD.
Degree
Student essay