• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur mycket Sverigedemokrati tål skolan? - En enkätundersökning om Sverigedemokraternas plats i samhällskunskapsundervisning

Abstract
Bakgrund: Europa är i förändring, intolerans och främlingsfientlighet får allt starkare fäste. I Sverige finns ett främlingsfientligt parti representerat i riksdagen, Sverigedemokraterna (SD). Samtidigt ska svensk skola enligt värdegrunden motverka främlingsfientlighet och intolerans. I ämnet samhällskunskap ska elever utveckla kunskaper om demokratiska system och därigenom politiska partier så som SD. Syftet med studien var att undersöka om lärare i samhällskunskap upplever SD som problematiskt att undervisa om med hänsyn till mål om bl.a. saklighet och allsidighet, uppmuntrande av personliga ställningstaganden, bemötande av främlingsfientlighet och intolerans samt främjande av kulturell mångfald. Metod: För att undersöka om / hur problematisk lärare ansåg undervisningen om SD vara i relation till värdegrunden genomfördes en enkätundersökning, som skickades till alla verksamma gymnasielärare i en stor stad i södra Sverige. Totalurvalet utgjordes av 61 personer, varav 19 besvarade enkäten och 26 öppnade den. Enkäten utformades med 10 citat ur skolans värdegrund och respondenterna fick uppskatta problematiken från ”inte alls” till ”mycket”, med ett ”varken eller” svar i mitten. I enkäten användes samma frågor även om Vänsterpartiet för att möjliggöra en jämförelse. Bakomliggande variabler hos deltagarna som kontrollerades för var: kön, ålder, arbetslivserfarenhet, lärarlegitimation, program, uppdrag, ämne, trivsel med yrkesval och arbetsplats, samt ideologisk sympati och övertygelse. Materialet analyserades med korrelationer. Resultat: Majoriteten av lärarna i studien upplevde inte SD som problematiskt att undervisa om i relation till valda citat ur skolans värdegrund. De som upplevde SD som problematiska att undervisa om skilde sig från övriga respondenter genom att 1) de ansåg SD tillhöra någon/ flera av ideologierna rasism, fascism eller nazism, 2) de ansåg att fostransuppdraget var lika viktigt som eller oskiljbart från kunskapsuppdraget 3) de ansåg det vara oförenligt att vara lärare och aktiv medlem i SD.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37945
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37945_1.pdf (1.084Mb)
Date
2014
Keywords
0
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV