Show simple item record

dc.date.accessioned2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.available2015-01-21T07:57:09Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37948
dc.description.abstractAbstract Studiens syfte är att genom fokusgrupper med förskollärare och fritidspedagoger undersöka vilka uppfattningar de båda yrkeskategorierna har angående barn i behov av särskilt stöd. Detta genomförs med hjälp av en fenomenografisk ansats där det centrala är att beskriva olika sätt att uppfatta omvärlden. Fokusgrupperna genomfördes separat för varje yrkeskategori för att på så sätt få fram skillnaderna i förskolelärarnas och fritidspedagogernas uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd. Studiens resultat visar på att de olika roller som förskollärare respektive fritidspedagoger intar på skolan kan påverka hur de samtalar om barn i behov av särskilt stöd. Detta märks både när det gäller vilka beskrivningskategorier som går att finna i de olika grupperna men även i hur de ser på sin egen roll. Förskollärarna har en relativ samsyn gällande vad deras roll är vilket troligen beror på att de har liknande arbetsuppgifter. Fritidspedagogerna däremot är mer spridda i sina roller vilket också speglar yrkesgruppen som sådan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjectfokusgruppersv
dc.subjectuppfasv
dc.titleHur samtalar förskolelärare och fritidspedagoger om barn med särskilt stödsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record