Trygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshem
Abstract
Problemområde:
Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kring
barnen.
Syfte:
Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa en
trygg verksamhet för barn på fritidshem.
Frågeställningar:
Vad berättar fritidspedagoger på fritidshem om hur de skapar trygghet för barnen?
Hur ser fritidspedagoger och barn på trygghetstänkande kring lokaler och skolgården?
Hur beskriver fritidspedagogerna de faktorer som är betydelsefulla för upplevelser av trygghet
respektive otrygghet?
Metod:
De metoder vi valt att använda oss av för att på bästa sätt kunna besvara vårt syfte och
frågeställning är samtalspromenader med både personal som barn på de olika fritidshemmen,
där fokus kommer att ligga på platser. Därefter utförde vi intervjuer med den personal som
deltagit under promenaderna. Intervjuerna i sig relateras till all data vi fått in genom de
tidigare utförda samtalspromenaderna tillsammans med barnen och fritidspedagogerna. Det
ger en insyn i hur fritidspedagogerna arbetar för att göra alla platser roliga och trygga för
barnen att vistas på.
Resultat:
I detta stycke presenterar vi resultaten vi fått fram genom de samtalspromenader och
intervjuer vi har genomfört på fritidshemmen. Huvudresultatet blev vikten av
fritidspedagogers närvaro kring barnen.
Betydelse för läraryrket:
Denna studie anser vi blir relevant för att bidra till att fylla den luckan som idag finns där det
gäller forskning om en trygg verksamhet i fritidshemmet.
Studien riktar sig till alla de lärare och pedagoger som vill veta mer om begreppet trygghet
samt hur man som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem kan arbeta med det i
verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Trygghet
platser
fritidspedagoger
fritidshem
Language
sv