• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trygghet. En studie om hur fritidspedagoger skapr trygghet på fritidshem

Sammanfattning
Problemområde: Genom tidigare VFU erfarenheter har vi i olika situationer sett en brist på trygghet kring barnen. Syfte: Studiens syfte är att skapa kunskap om hur fritidspedagoger väljer att arbeta för att skapa en trygg verksamhet för barn på fritidshem. Frågeställningar: Vad berättar fritidspedagoger på fritidshem om hur de skapar trygghet för barnen? Hur ser fritidspedagoger och barn på trygghetstänkande kring lokaler och skolgården? Hur beskriver fritidspedagogerna de faktorer som är betydelsefulla för upplevelser av trygghet respektive otrygghet? Metod: De metoder vi valt att använda oss av för att på bästa sätt kunna besvara vårt syfte och frågeställning är samtalspromenader med både personal som barn på de olika fritidshemmen, där fokus kommer att ligga på platser. Därefter utförde vi intervjuer med den personal som deltagit under promenaderna. Intervjuerna i sig relateras till all data vi fått in genom de tidigare utförda samtalspromenaderna tillsammans med barnen och fritidspedagogerna. Det ger en insyn i hur fritidspedagogerna arbetar för att göra alla platser roliga och trygga för barnen att vistas på. Resultat: I detta stycke presenterar vi resultaten vi fått fram genom de samtalspromenader och intervjuer vi har genomfört på fritidshemmen. Huvudresultatet blev vikten av fritidspedagogers närvaro kring barnen. Betydelse för läraryrket: Denna studie anser vi blir relevant för att bidra till att fylla den luckan som idag finns där det gäller forskning om en trygg verksamhet i fritidshemmet. Studien riktar sig till alla de lärare och pedagoger som vill veta mer om begreppet trygghet samt hur man som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem kan arbeta med det i verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37949
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37949_1.pdf (880.2Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Trygghet
platser
fritidspedagoger
fritidshem
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV