• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inlärning av multiplikationstabellen - En fallstudie om effektivisering av inlärning av multiplikationstabellen

Sammanfattning
Undersökningens syfte är att studera hur en grupp elevers inlärning av multiplikationstabellen kan påverkas genom att strukturera inlärningen. Undersökningen omfattade 57 elever och pågick under 4 veckor. Den äger rum i en klass i årskurs 3, två klasser i årskurs 4 och en klass i årskurs 6. För detta använde jag Wiggo Kilborns material (1973) gällande inlärning av multiplikationstabellen, i Plan matematik (Kilborn & Johansson, 1985). Detta gjordes med hänsynstagande till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, kursplaner och betygskriterier för ämnet matematik i grundskolan och skolverkets rapporter. Fördjupningen i ämnet krävde en del litteraturstudier. Genom analys av lärarnas och elevernas svar på intervjuer, har jag fått reda på deras förhållningssätt till multiplikationstabellinlärningen. Lärarna tycker att det är nödvändigt att kunna tabellerna innan barnen börjar med multiplikationsalgoritmen, men de flesta är osäkra på den metod de använder vid inlärning av multiplikationstabellerna. Det har visat sig att somliga elever omedvetet använder viss struktur vid multiplikationsinlärningen. Andra elever bara rabblar upp tabellerna utan att använda någon strategi. Genom att mäta skillnaden mellan medelvärdet på test som gjordes före och efter tabellträningen, kom jag fram till att om Kilborns metod (1973) används på ett systematisksätt, verkar den ge goda resultat på barnens inlärning av multiplikationstabellen, utan att lärare och elever behöver lägga ned särskilt mycket arbete på tabellträningen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3794
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-2611-218.pdf (923.3Kb)
Datum
2007
Författare
Khousravi, Mahroo
Nyckelord
Inlärning
baskunskaper
huvudräkning
multiplikat
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV