Utomhuspedagogik - hälsa, lärande och utveckling
Abstract
Abstract
Jag har gjort en undersökning som handlar om hur utomhuspedagogik påverkar barns hälsa,
lärande och utveckling. Detta har jag gjort genom att intervjua pedagoger på olika skolor och
tagit fram fakta från forskning.
Syftet med denna studie är att undersöka vad fritidshems pedagoger har för uppfattningar
om utomhuspedagogik, i relation till hälsa, lärande och utveckling.
Svar på min frågeställning framkommer i resultatet där jag redovisar pedagogernas
uppfattningar i olika kategorier. Dessa kategorier har jag bildat utifrån pedagogernas
uppfattningar som i sin tur har bildat olika mönster, därifrån kommer indelningen i
kategorierna. Jag har knutit an fenomenografin som den teoretiska anknytningen till studien. I
fenomenografin är syftet att man beskriver eller gestaltar något som är människors olika
uppfattningar av fenomen som finns i världen. Man beskriver, analyserar, tolkar och försöker
alltså förstå människors olika uppfattningar av ett fenomen.
Den metod jag använt mig av är intervjuer, jag har intervjuat pedagoger angående deras
uppfattningar om utomhuspedagogik i relation till barns hälsa, lärande och utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Utomhuspedagogik
hälsa
lärande och utveckling
f
Language
sv