Utomhuspedagogik - En fallstudie rörande förskollärares förhållningssätt och barns interaktioner
Abstract
Abstract
Vi upplever att den pedagogiska verksamheten utomhus är ytterst begränsad i de förskolor där
vi har vistats. Därför ville vi undersöka och få en djupare inblick i hur man kan arbeta med
utomhuspedagogik. Fokus har legat på att se på hur barn interagerar med varandra och med
förskollärarna i olika miljöer på en utomhuspedagogiskt inriktad förskola. Vårt mål har också
varit att se om det finns någon skillnad i förskollärarnas förhållningssätt gentemot barnen då
de vistas inne respektive ute. För att undersöka detta har vi genomfört en fallstudie där vi har
intervjuat två förskollärare, på en avdelning där de arbetar med utomhuspedagogik, samt
observerat den verksamhet som de bedriver.
Det material vi har använt oss av är främst penna och papper då vi har genomfört våra
observationer. Detta valde vi för att göra oss så “osynliga” som möjligt. Vid intervjuerna har
vi använt bandspelare för att kunna gå tillbaka och göra en grundlig analys. I vårt resultat
visas pedagogernas positiva inställning till att barnen vistas utomhus, samt hur det påverkar
det enskilda barnet och barngruppen. I vår diskussion kommer vi ta utgångspunkt i John
Deweys tankar om begreppet “Learning by doing”. Vi kommer också utgå ifrån
interaktionsmodellen där George Herbert Mead är grundaren, men där Dewey förespråkar
Meads idéer om det sociala samspelet. I diskussionen resonerar vi kring vad barnen leker i de
olika miljöerna och hur gruppkonstellationerna ser ut, men också hur förskollärarna agerar
och var de befinner sig.
Degree
Student essay