• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utomhuspedagogik - En fallstudie rörande förskollärares förhållningssätt och barns interaktioner

Sammanfattning
Abstract Vi upplever att den pedagogiska verksamheten utomhus är ytterst begränsad i de förskolor där vi har vistats. Därför ville vi undersöka och få en djupare inblick i hur man kan arbeta med utomhuspedagogik. Fokus har legat på att se på hur barn interagerar med varandra och med förskollärarna i olika miljöer på en utomhuspedagogiskt inriktad förskola. Vårt mål har också varit att se om det finns någon skillnad i förskollärarnas förhållningssätt gentemot barnen då de vistas inne respektive ute. För att undersöka detta har vi genomfört en fallstudie där vi har intervjuat två förskollärare, på en avdelning där de arbetar med utomhuspedagogik, samt observerat den verksamhet som de bedriver. Det material vi har använt oss av är främst penna och papper då vi har genomfört våra observationer. Detta valde vi för att göra oss så “osynliga” som möjligt. Vid intervjuerna har vi använt bandspelare för att kunna gå tillbaka och göra en grundlig analys. I vårt resultat visas pedagogernas positiva inställning till att barnen vistas utomhus, samt hur det påverkar det enskilda barnet och barngruppen. I vår diskussion kommer vi ta utgångspunkt i John Deweys tankar om begreppet “Learning by doing”. Vi kommer också utgå ifrån interaktionsmodellen där George Herbert Mead är grundaren, men där Dewey förespråkar Meads idéer om det sociala samspelet. I diskussionen resonerar vi kring vad barnen leker i de olika miljöerna och hur gruppkonstellationerna ser ut, men också hur förskollärarna agerar och var de befinner sig.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37959
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37959_1.pdf (878.6Kb)
Författare
Rebecca Råberg
Jenny Hansson
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV