Inflytande i förskolan
Abstract
Abstract
I detta arbete har vi valt att undersöka barns syn på dokumentation. Vi har fokuserat på barns
inflytande och delaktighet, de maktrelationer som finns mellan barn och pedagoger och de
etiska aspekter som uppstår i dokumentationsarbetet. I vårt arbete undersökte vi hur barnen i
en förskolegrupp anser att de görs delaktiga/får inflytande i förskolans dokumentationsproces-
ser. Vi gör här skillnad på delaktighet och inflytande och menar att inflytande ger barnen en
större chans att påverka verksamheten. Vi efterfrågade även barnens tankar om den synliga
dokumentationen på förskolan. För att få tag på barnens perspektiv valde vi att samtala med
dem i grupper om cirka tre barn. Dessa samtal spelades in för att sedan transkriberas och ana-
lyseras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Det normkritiska perspektivet blev ett verktyg för
oss att undersöka normerna och maktförhållandena i förskolegruppen, något som vi skriver
fram i analysen och diskussionen. Vår analys av samtalen och arbetets resultat visade på att
barnen gjordes delvis delaktiga i dokumentationsarbetet men hade låg grad av inflytande. Uti-
från barnens utsagor tolkade vi det som att barnen kunde göras delaktiga under själva doku-
menteringen men också när den väl satt uppe. Vidare tolkade vi det som att inflytandet var
lågt eftersom barnen i sina utsagor inte gav uttryck för att de kunde påverka vad som skulle
dokumenteras, hur och vad de skulle göra med dokumentationsmaterialet. En slutsats vi drar
av vårt arbete är vikten av att synliggöra maktrelationer mellan vuxna och barn. Detta görs
genom att kritiskt granska de normer som finns i verksamheten och därmed även lyfta etiska
aspekter i frågor som rör dokumentationsarbetet och att bli dokumenterad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Makt
normer
delaktighet
inflytande
barns persp
Language
sv