• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inflytande i förskolan

Sammanfattning
Abstract I detta arbete har vi valt att undersöka barns syn på dokumentation. Vi har fokuserat på barns inflytande och delaktighet, de maktrelationer som finns mellan barn och pedagoger och de etiska aspekter som uppstår i dokumentationsarbetet. I vårt arbete undersökte vi hur barnen i en förskolegrupp anser att de görs delaktiga/får inflytande i förskolans dokumentationsproces- ser. Vi gör här skillnad på delaktighet och inflytande och menar att inflytande ger barnen en större chans att påverka verksamheten. Vi efterfrågade även barnens tankar om den synliga dokumentationen på förskolan. För att få tag på barnens perspektiv valde vi att samtala med dem i grupper om cirka tre barn. Dessa samtal spelades in för att sedan transkriberas och ana- lyseras utifrån ett normkritiskt perspektiv. Det normkritiska perspektivet blev ett verktyg för oss att undersöka normerna och maktförhållandena i förskolegruppen, något som vi skriver fram i analysen och diskussionen. Vår analys av samtalen och arbetets resultat visade på att barnen gjordes delvis delaktiga i dokumentationsarbetet men hade låg grad av inflytande. Uti- från barnens utsagor tolkade vi det som att barnen kunde göras delaktiga under själva doku- menteringen men också när den väl satt uppe. Vidare tolkade vi det som att inflytandet var lågt eftersom barnen i sina utsagor inte gav uttryck för att de kunde påverka vad som skulle dokumenteras, hur och vad de skulle göra med dokumentationsmaterialet. En slutsats vi drar av vårt arbete är vikten av att synliggöra maktrelationer mellan vuxna och barn. Detta görs genom att kritiskt granska de normer som finns i verksamheten och därmed även lyfta etiska aspekter i frågor som rör dokumentationsarbetet och att bli dokumenterad.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37960
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37960_1.pdf (900.5Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Makt
normer
delaktighet
inflytande
barns persp
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV