Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Ett levande dokument i förskolan?
Abstract
Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka vad ett antal förskollärare anser
ligga till grund för utformandet av deras likabehandlingsplaner samt hur förskollärare anser
sig arbeta utifrån denna, med avseende på arbetet mot diskriminering och kränkande
behandling. Vi har fått syn på olika dilemman om hur förskollärarens arbets- och
förhållningssätt påverkas utifrån likabehandlingsplanens utformning. Förskolans uppdrag
handlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna utifrån varje enskild individ. I
läroplanen framhävs vikten av att skapa en trygg, samspelande atmosfär där barnen finner
trygghet och således kan lära och utveckla. Denna studie blir då betydelsefull för läraryrket.
I vår undersökning har vi utgått ifrån en kvalitativ metod där vi valde att använda oss av
halvstrukturerade intervjuer av fem utbildade förskollärare på tre olika förskolor. Intervjuerna
genomfördes av båda skribenterna i förskolornas verksamhet med hjälp av ljudinspelning för
att kunna underlätta transkribering av materialet. Detta medförde att vi kunde få en djupare
insyn i deras perspektiv samt öka dess trovärdighet.
Utifrån vår studie fick vi fram ett resultat där tid är en viktig faktor för att kunna utforma och
praktisera en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Det vi fick syn på var att det
fanns svårigheter att utforma och konkritisera en likabehandlingsplan på grund utav låg
prioritet. Däremot på de förskolorna där prioriteten var högre möjliggjorde det till att det blev
ett levande verktyg i det pedagogiska arbetet. Respondenterna belyste vikten av att arbetslaget
bör ta del av de föreskrifter som verksamheten har. Något som är väsentligt för att kunna
bemöta varje individ utifrån deras egna behov. En poängterande slutsats är att barnens
delaktighet i kartläggning inför arbetet med plan mot diskriminering och kränkande
behandling är betydelsefullt för att kunna skapa en god grund för utveckling och lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Likabehandling
Likabehandlingsplan
Diskriminerin
Language
sv