• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Ett levande dokument i förskolan?

Abstract
Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka vad ett antal förskollärare anser ligga till grund för utformandet av deras likabehandlingsplaner samt hur förskollärare anser sig arbeta utifrån denna, med avseende på arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Vi har fått syn på olika dilemman om hur förskollärarens arbets- och förhållningssätt påverkas utifrån likabehandlingsplanens utformning. Förskolans uppdrag handlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna utifrån varje enskild individ. I läroplanen framhävs vikten av att skapa en trygg, samspelande atmosfär där barnen finner trygghet och således kan lära och utveckla. Denna studie blir då betydelsefull för läraryrket. I vår undersökning har vi utgått ifrån en kvalitativ metod där vi valde att använda oss av halvstrukturerade intervjuer av fem utbildade förskollärare på tre olika förskolor. Intervjuerna genomfördes av båda skribenterna i förskolornas verksamhet med hjälp av ljudinspelning för att kunna underlätta transkribering av materialet. Detta medförde att vi kunde få en djupare insyn i deras perspektiv samt öka dess trovärdighet. Utifrån vår studie fick vi fram ett resultat där tid är en viktig faktor för att kunna utforma och praktisera en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Det vi fick syn på var att det fanns svårigheter att utforma och konkritisera en likabehandlingsplan på grund utav låg prioritet. Däremot på de förskolorna där prioriteten var högre möjliggjorde det till att det blev ett levande verktyg i det pedagogiska arbetet. Respondenterna belyste vikten av att arbetslaget bör ta del av de föreskrifter som verksamheten har. Något som är väsentligt för att kunna bemöta varje individ utifrån deras egna behov. En poängterande slutsats är att barnens delaktighet i kartläggning inför arbetet med plan mot diskriminering och kränkande behandling är betydelsefullt för att kunna skapa en god grund för utveckling och lärande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37961
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37961_1.pdf (743.3Kb)
Date
2014
Keywords
Likabehandling
Likabehandlingsplan
Diskriminerin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV