Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.
Abstract
Abstract
Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga
forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att
sammanställningar av detta görs, för att det ska bli enklare för pedagoger i förskolan
att få kontroll över kunskapsläget. Vidare hade vi som avsikt att få en djupare
förståelse inom det område vi har undersökt. Det vi har sammanställt i vår
litteraturanalys är vad forskningen säger om vilka kompetenser barn ges möjlighet att
utveckla i den fria leken i förskolan. I vår litteraturanalys har vi valt att använda en
kvalitativ metod eftersom vi har haft en strävan efter att beskriva, förstå, tolka och
förklara de forskningsresultat som finns inom vårt problemområde. Vi inledde vår
analys med att söka efter relevanta forskningsstudier för vårt problemområde i tre
olika databaser. Därefter valde vi ut studier utifrån titel, för att efter detta urval
studera studiernas abstract och då göra ytterligare ett urval innan vi påbörjade
inläsningen. De forskningsstudier vi ansåg var releventa för vårt problemområde
analyserade vi sedan för att finna svar på vilka kompetenser barn ges möjlighet att
utveckla i den fria leken i förskolan. Utifrån de studier vi har analyserat kan vi
konstatera att barnen i den fria leken i förskolan ges möjlighet att utveckla
förhandlingskompetenser, sin kommunikativa förmåga, sin förmåga att kunna ta
andras perspektiv, kompetensen att urskilja fenomen och behärska dem samt
kompetensen att utveckla nya idéer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Keywords
Lek
förskola
utveckling
kompetens
Language
sv