• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvecklingsmöjligheter i den fria leken i förskolan. En litteraturanalys om vilka kompetenser forskning menar att barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan.

Sammanfattning
Abstract Syftet med denna undersökning var att synliggöra och sammanställa vetenskapliga forskningsresultat. Detta för att tillfredsställa det behov som finns av att sammanställningar av detta görs, för att det ska bli enklare för pedagoger i förskolan att få kontroll över kunskapsläget. Vidare hade vi som avsikt att få en djupare förståelse inom det område vi har undersökt. Det vi har sammanställt i vår litteraturanalys är vad forskningen säger om vilka kompetenser barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan. I vår litteraturanalys har vi valt att använda en kvalitativ metod eftersom vi har haft en strävan efter att beskriva, förstå, tolka och förklara de forskningsresultat som finns inom vårt problemområde. Vi inledde vår analys med att söka efter relevanta forskningsstudier för vårt problemområde i tre olika databaser. Därefter valde vi ut studier utifrån titel, för att efter detta urval studera studiernas abstract och då göra ytterligare ett urval innan vi påbörjade inläsningen. De forskningsstudier vi ansåg var releventa för vårt problemområde analyserade vi sedan för att finna svar på vilka kompetenser barn ges möjlighet att utveckla i den fria leken i förskolan. Utifrån de studier vi har analyserat kan vi konstatera att barnen i den fria leken i förskolan ges möjlighet att utveckla förhandlingskompetenser, sin kommunikativa förmåga, sin förmåga att kunna ta andras perspektiv, kompetensen att urskilja fenomen och behärska dem samt kompetensen att utveckla nya idéer.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37967
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_37967_1.pdf (643.1Kb)
Datum
2014
Nyckelord
Lek
förskola
utveckling
kompetens
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV